Sympa Menu

cc-se - Re: [Cc-se] Ang. en lagvals klausul

cc-se AT lists.ibiblio.org

Subject: development of iCommons Sweden licenses

  • From: Karl Jonsson <kj AT cyberlaw.se>
  • To: Peter Brink <peter.brink AT brinkdata.se>
  • Cc: "cc-se AT lists.ibiblio.org" <cc-se AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-se] Ang. en lagvals klausul
  • Date: Sat, 27 Aug 2005 09:25:30 +0200

Peter Brink wrote:

> "en annan text kan C bara " ovan är tänkt att referera till licenstext
> tidigare i samma mening. Det hade naturligtvis varit bättre att skriva
> "licenstext" istället för "text"... :-)

Aaaah :)

> Jo - men B har ett (i mina ögon) berättigat intresse av att veta på
> vilka avtalsvillkor han upplåter rättigheter till sitt verk. Att hans
> upphovsrättigheter varierar från land till land får han ju leva med men
> avtalsrättigheterna kan det ju vara bra att ha god koll på.

Detta handlar ju egentligen om diskussionen nedan. Jag tycker att man
utökar licensgivarens rättigheter för mycket på ett sätt som är väldigt
betungande för licenstagaren om man tar med ett lag/forum-val.

> Rätt många länder i Europa har valt att använda lagvalsklausuler, bl.a.
> Tyskland, som iCommons "chefen" kommer ifrån. Det måste finnas något
> skäl till att de valt att ha lagvalsklausuler. En kan vara att den
> inhemska lagstiftningen innehåller regler som måste följas för att
> avtalet ska vara giltigt, Tyskland och Frankrike är exempel på sådana
> länder.

Ja, du har hittat fler exempel än jag hade uppmärksammat. Jag får kolla
lite mer på dem.

> Jag har alltid förstått det så att CC vill vara till för dem som skapar,
> så att dom bättre kan råda över under vilka villkor som deras verk får
> användas. Med bättre menas här att de på ett kontrollerbart sätt kan
> upplåta sina rättigheter utan att helt förlora kontrollen över dem.

> Jag använder CC för att underlätta återanvändning, men jag vill också
> veta på vilka villkor jag gör det, och det gör jag inte lika bra om det
> är lagen i de länder där mina olika licenstagare (om det nu finns några)
> som ska gälla.

Samtidigt påtvingar du då licenstagaren en främmande lag som han inte
känner till. Jag tycker det är bättre att låta den internationella
privaträtten, även om den är snårig, reglera varje enskilt fall.

> Det måste han ju göra om det blir något problem med en CC licens utan en
> lagvals klausul också.

Precis min poäng ;-)

> Forum är det ingen (så vitt jag vet) som reglerat, men det ger sig väl
> av sig självt (i vart fall inom EU).

Forum ger sig av sig själv om man inte reglerar det. Men det gör ju lag
också. ;-)

"6.4. This Licence shall be governed by the law of England and Wales and
the parties irrevocably submit to the exclusive jurisdiction of the
Courts of England and Wales"

> Jag ser en risk med detta och det är att licensen förlorar i
> attraktionskraft. Det är trots allt de som skapar material som skall
> lockas att använda licensen, annars så kommer det ju inte bli så mycket

Jo, men tanken är ju även att de ska våga använda sig av existerande
material. Därmed kommer de att vara både licenstagare och licensgivare.
Jag tycker det är värre om man som licenstagare inte vågar använda
materialet. Då tycker jag att poängen med CC försvinner.

> för licenstagarna att använda. Detta är i grunden en fråga om för vem
> man tycker CC är till för, jag tycker att CC är till för att tillåta
> upphovsmän att ge andra rätt att bygga vidare på det som man skapat. Det
> är då rimligt att den som bidrar med material också ska kunna göra säkra
> bedömningar av sina handlingar.
>
> /Peter Brink

Jag förstår vad du menar. Men jag håller inte med. Jämför med tex GNU
GPL, som i grunden är väldigt lik BY-SA. Den används för en oerhörd
mängd datorprogram från hela världen men saknar lagvalsklausul.

Men jag får gräva lite mer i detta och se hur diskussionerna sett ut i
de länder som valt att inkludera en lagvalsklausul.

/Kalle

Archive powered by MHonArc 2.6.24.

Top of Page