Sympa Menu

cc-se - Re: [Cc-se] Ang. en lagvals klausul

cc-se AT lists.ibiblio.org

Subject: development of iCommons Sweden licenses

  • From: Karl Jonsson <kj AT cyberlaw.se>
  • To: Peter Brink <peter.brink AT brinkdata.se>
  • Cc: "cc-se AT lists.ibiblio.org" <cc-se AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-se] Ang. en lagvals klausul
  • Date: Fri, 26 Aug 2005 16:18:40 +0200

Peter Brink wrote:
> [...]

Personligen tycker jag det blir mycket rörigare *med* en lagvalsklausul
eller ett förvalt forum.

> Jag personligen skulle tycka att det var tryggare att använda en licens
> med ett uttryckligt lagval. Genom att varje led gör klar vad som gäller
> emellan dem (detta gäller bearbetningar, se 4 a och b i licensen, rena
> kopior måste ju alltid publiceras med original licensen) så slipper en
> användare lång ner i kedjan hålla koll på vilka regler som gäller för
> tidigare bearbetningar högre upp i kedjan.

Tyvärr stämmer inte detta riktigt. CC-licensen ger inte licenstagaren
rätt att licensiera ut verket i andra hand (sublicense), 4 a. I stället
erbjuds alla som tar emot verket, i ursprunglig eller bearbetad form, en
egen licens till originalverket, 8 a-b. Detta innebär att om A
licensierar ut sitt verk X under BY-SA och B skapar bearbetningen Y får
C, som mottagare av Y, två licenser. Visserligen med samma villkor men
från olika licensgivare.

Om A, B och C befinner sig i tre olika jurisdiktioner kommer dessa två
licenser att föreskriva olika lagar, vilket tycks olyckligt.

/Kalle

Archive powered by MHonArc 2.6.24.

Top of Page