Sympa Menu

cc-se - Re: [Cc-se] Ang. en lagvals klausul

cc-se AT lists.ibiblio.org

Subject: development of iCommons Sweden licenses

  • From: Peter Brink <peter.brink AT brinkdata.se>
  • To: "cc-se AT lists.ibiblio.org" <cc-se AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-se] Ang. en lagvals klausul
  • Date: Fri, 26 Aug 2005 13:18:41 +0200

Mathias Klang skrev:
> Peter,
> Bra undersökning. Vid tvister om vilken lag skall gälla brukar man
> välja
> den land där rättigheten (upphovsrätten eller dyl) skall användas. Det
> har förekommit diskussioner fram och tillbaka om lagval utan att dessa
> har lett till adekvata slutsatser. Vi har hitills valt att hålla det
> öppet (dvs inte skriva något).
>
> Fast frågan är om vi inte ska ha in en sådan klausul (under 8f) för att
> minska osäkerhet bland användare?

Det var ungefär vad jag skrev i min korrigering av mig själv :) i mitt tredje inlägg i frågan...

Jag personligen skulle tycka att det var tryggare att använda en licens med ett uttryckligt lagval. Genom att varje led gör klar vad som gäller emellan dem (detta gäller bearbetningar, se 4 a och b i licensen, rena kopior måste ju alltid publiceras med original licensen) så slipper en användare lång ner i kedjan hålla koll på vilka regler som gäller för tidigare bearbetningar högre upp i kedjan.

För att återanvända mitt tidigare exempel, om A bor i Sverige, B i Tyskland, C i Frankrike och D i Danmark, och om vi antar att den svenska licensen har en lagvalsklausul, så:

Om B bearbetar As verk gäller svensk rätt.
Om B bearbetar As verk gäller svensk rätt.
Om C kopierar As verk gäller också svensk rätt.
Om C bearbetar Bs verk gäller tysk rätt.
Om A bearbetar Cs verk gäller fransk rätt.
Om A kopierar Cs verk gäller fransk rätt.
Om D kopierar As verk från Cs webbplats så gäller svensk rätt.
Om D bearbetar Bs verk och Cs verk så får han två avtalsförhållanden, för den ena gäller tysk rätt och för den andra gäller fransk.

Det hela blir tämligen tydligt (tycker jag), skulle man använda sig av de regler som gäller för internationell privaträtt så skulle resultatet kunna skilja sig åt. Regeln om att man skall välja lagen i landet där rätten skall utnyttjas (dvs. licenstagarens lag) är nämligen inte oomstrid, det har anförts att om det finns många möjliga licenstagare i många olika jurisdiktioner så ter det sig lämpligare att använda licensgivarens lag i stället för licenstagarens. Frågan är så vitt jag förstår inte avgjord.

För en CC licens gäller ju att alla som *kopierar* ett licensierat alster måste bifoga en kopia av eller länk till originalets licensvillkor. I vårt fall måste alltså en amerikan som kopierat ett verk, licensierat under en svensk CC licens, bifoga denna (svenska) licens om han vidaredistribuerar kopian.

/Peter Brink

Archive powered by MHonArc 2.6.24.

Top of Page