Sympa Menu

cc-se - Re: [Cc-se] Ang. en lagvalsklausul

cc-se AT lists.ibiblio.org

Subject: development of iCommons Sweden licenses

  • From: bkhl AT stp.lingfil.uu.se (Björn Lindström)
  • To: cc-se AT lists.ibiblio.org
  • Subject: Re: [Cc-se] Ang. en lagvalsklausul
  • Date: Fri, 26 Aug 2005 18:38:50 +0200

Karl Jonsson <kj AT cyberlaw.se> writes:

> Detta är en svår fråga men jag lutar personligen (vet inte om CC har
> en oficiell ståndpunkt i frågan) åt att det är viktigare att se till
> *licenstagarens* intressen. Som jag ser det är licensens huvudfunktion
> att på ett enkelt sätt indikera att ett visst material, som tex lagts
> ut på internet, får användas på de sätt som anges i licensen. Detta
> förenklar situationen för licenstagaren som därmed vågar använda sig
> av verket för att skapa bearbetningar, tex.
>
> Licensgivaren själv är inte alls lika beroende av licensen. Man väljer
> väl att använda CC därför att man vill underlätta
> [...]

Jag håller helt med. Detta är också vad jag förstått skälet till att
Free Software-rörelsen (eller åtminstone FSF) förhåller sig så negativ
till lagvalsklausuler. Man tvingar licenstagaren att acceptera
möjligheten till en kostsam och krånglig rättslig procedur utomlands.

Jag tycker också att det har att göra med vilka signaler man vill
sända. Gör man en licens som syftar till att ge större frihet än vad
upphovsrättslagstiftningen normalt ger, tycker jag att man ska sträva
efter att inte introducera nya restriktioner.

--
Björn Lindström <bkhl AT stp.lingfil.uu.se>
Student of computational linguistics, Uppsala University, Sweden

Archive powered by MHonArc 2.6.24.

Top of Page