cc-pl - Re: [Cc-pl] p2p

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: "Jakub Mrozowski" <phibro AT wp.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] p2p
  • Date: Fri, 17 Nov 2006 01:03:39 +0100

> Nawet wtedy jak to coś pożyczył mi kolega, albo kupiła mi to moja żona w
> prezencie i podarowała?

To jest w porządku.

Albo jak to coś trafiło do publicznej biblioteki

To też jest w porządku - mówi o tym ustawa o prawie autorskim i prawach
pokrewnych.

> i to sobie wypożyczyłem? Albo jak np. posłuchałem sobie tego w sklepie
> muzycznym, żeby sprawdzić czy mi się podoba?

To również jest ok. Bo jest to coś w rodzaju akcji promocyjnej i sklepy,
takie jak Empik, robią to w porozumieniu z właściwymi podmiotami.

Albo jak wszedłem do
> sklepu, w którym akurat ktoś to puszczał żeby poprawić mi humor?

Ty nie robisz źle, albo sklep ma prawo puszczać muzykę albo narusza prawo -
Ty nie postępujesz sprzecznie z prawem.

> Zauważ, że np: taki prozaiczny sprzęt jak krzesło mogę pożyczyć
> sąsiadowi i nie muszę pytać o zgodę producenta tego krzesła czy mogę to
> zrobić, mimo że mój sąsiad mu za to krzesło nie zapłacił. Mogę go komuś
> podarać, wystawić na ulicę lub rozmontować na czynniki pierwsze i zrobić
> sobie z niego inny mebel.

Pewnie, bo tak jest to skonstruowane przez prawo. Możesz komuś rzecz użyczyć,
możesz mu rzecz przekazać w ramach umowy darowizny, możesz sprzedać. Ale nie
skopiujesz go przecież, prawda ? A co jeżeli krzesło ma oryginalne zdobienia.
Jeżeli ktoś je powieli i będzie sprzedawał bądź nawet rozdawał, wtedy naruszy
czyjeś prawa autorskie !

> Niektóre formy forsowania egzekwowania prawa do korzystania z "własności
> intelektualnej" - w tym osławiony DRM

Jest tak, bo inaczej nie mogą sobie poradzić w tej kwestii. Problem jest
inny. POlega na tym, że takie systemy utrudniają życie konsumentowi, i z
tego, co wiem - póki co nie pozwalają na realizowanie prawa do dozwolonego
użytku.

wygląda tak, że gdyby zrobić
> analogię do krzesła - krzesło miałoby wbudowany chip, który umożliwiałby
> siadanie na nim tylko jednej osobie rozpoznając ją po np: kształcie jego
> tyłka... Wszelkie próby przeróbki krzesła czy użycie go w sposób jaki
> sobie nie życzy jego producent kończyły się by samozniszczeniem tego
> sprzętu. Oczywiście mógłbyś próbować wypuścić takie krzesła na rynek,
> ale nie wiem czy się znajdzie wielu chętnych na ich zakup.

Jeżeli wszystkie bedą tak skonstruowane to znajdzie. POza tym, czemu
producent krzeseł miałby tak robić. Jeżeli oddasz komuś krzesło - to nie
będziesz miał na czym siedzieć. Jeżeli ktoś skopiuje płytę z muzyką i roześle
po sieci- to wiele osób będzie miało dany album z muzyką i żadna z tych osób
nie kupi płyty (lub jak SasQ chce - większość nie kupi).

Producent
> krzesła może twierdzić, że ten chip tylko chroni jego "święte prawa"
> właściciela tego wynalazku, bo on sprzedając to krzesło zgadza się na
> jego użycie przez jedną osobę przez ściśle określony czas i zakazuje
> wszelkich jego przeróbek.

Możesz robić z krzesłem co chcesz, z płytą też - ale nie jest to wolność
absolutna, bo też jest to innego rodzaju własność, inaczej się ją sprzedaje i
do innych celów służy. Ale możesz ją skopiować tak, żeby cała rodzina mogła
słuchać zakupionej przez Ciebie muzyki.

> Czy naprawdę o to Ci chodzi, gdy twierdzisz, że gdy nadałeś czemuś
> kształt, wymyśliłeś i wyprodukowałeś to daje Ci to prawo kontrolowania
> tego co ja z tym zrobię po tym jak to od Ciebie nabędę? Nie mogę tego
> nikomu odstąpić? Nie mogę tego przerobić?, Nie mogę tego pożyczyć?

Do pewnego stopnia autor ma takie prawo. On nadał konkretną postać i chce
żeby taka trafiała do innych odbiorców, więc:

- z nośnikiem możesz zrobić co chcesz
- możesz komuś odstąpić - darowizna, sprzedaż, użyczenie.
- możesz przerobić-ustawa nazywa to "opracowaniem" (ale takiej przeróbki nie
możesz pokazywać - zostaje w szufladzie i tylko ty masz do niej dostęp -
jeżeli chcesz pokazywać musisz mieć zgodę autora)
- możesz pożyczyć.

> Gdzie się kończą Twoje prawa do kontroli nad tym co ja zrobię z tym, co
> od Ciebie nabyłem?

Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych wyznacza takie granice. Pomyśl
że jesteś autorem, napisałeś sztukę a nie masz ochrony prawa autorskiego.
Każdy mógłby się pod tą sztuką podpisać. Zmienić jej treść i zostawić Twoje
nazwisko, wykorzystać Twój utwór, który zrobiłeś za darmo, zrobić na jego
podstawie film, zgarniać kasę za bilety i się nie podzielić. Co innego jeżeli
się na to zgadzasz - i tu możesz wydać swoją sztukę na odpowiedniej licencji
CC i po sprawie.

Łatwo jest oddać "narodowi" czyjąś pracę.

WROCŁAWSKIE TARGI PRACY! Największe Targi Pracy w Polsce, ponad 150
firm, tysiące ofert pracy - Wrocław 22.11.2006 Hala Ludowa - Zobacz:
http://klik.wp.pl/?adr=http%3A%2F%2Fadv.reklama.wp.pl%2Fas%2Fd36.html&sid=935