cc-pl - Re: [Cc-pl] *****SPAM***** Re: p2p

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Jan Winczorek <Jan.Winczorek AT aster.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] *****SPAM***** Re: p2p
  • Date: Sat, 18 Nov 2006 01:21:48 +0100

Dnia 18-11-2006, sob o godzinie 00:29 +0100, Jakub Mrozowski napisał(a):

> Bez tych elementów nie powstanie krzesło. Niezbyt to trafione...
Bez których ? Bez drewna, bez piły czy bez innych stołków ?

> Żeby zrozumieć, dlaczego artysta
> Trudno porównywać stolarza i muzyka - bo to są różne rodzaje
> twórczości (oczywiście można, ale nie w takim kontekście).
To nie ja zrównuję stolarza i muzyka, tylko Ty i paru innych uczestników
idiotycznej dyskusji pt. dlaczego własność intelektualna jest
własnością. Pewnie, że to są dwie różne sytuacje, więc dlaczego
uprawnienia stolarza i muzyka mają być podobne ?

> Stolarz też się wzoruje na jakimś, wymyślonym przez kogoś,
> pierwowzorze. W ten sposób wszystko zależy od czegoś, od wynalazków,
> postępu technicznego, doświadczeń poprzedników.
Stolarz to się przede wszystkim kieruje potrzebą posadzenia zadniej
części ciała. Coś, co pełni funkcję stołka jest stołkiem, a to, czy ma
on rzeźbione nogi jest z tego punktu widzenia mało znaczące. Ale nie
wszystko, co się składa z nut jest muzyką i nie każda muzyka jest
dziełem sztuki. Dziełem sztuki jest mianowicie ta muzyka, która jest
właściwie umiejscowiona w historii muzyki, łączy niepołączone dotąd
elementy. Więc tym bardziej jest dziełem sztuki, im bardziej jest
nietwórcza.

Oczywiście, są stołki które jednocześnie są dziełami sztuki. W takiej
sytuacji jedną rzeczą jest posiadanie stołka jako przedmiotu, drugim
jest posiadanie praw "autorskich" do stołka. Stolarz, rozumiany jako
rzemieślnik posiada prawa do stołka rozumianego jako przedmiot, bo go
sam wytworzył; moim zdaniem nie powinien jednak posiadać (pełni) praw do
stołka rozumianego jako utwór, bo go sam nie wytworzył.

Nie należy jednak mieszać stołków w tych dwóch znaczeniach, co robisz
dalej w swojej wypowiedzi. Jeśli będziemy tak robić, to nie dojdziemy do
żadnego porozumienia, bo będziemy mówić o dwóch różnych rzeczach.

> A czy poszczególne utwory są do siebie podobne ? Włącz TVP gdy leci
> ich "przebój" - Jaka to melodia ;)
Dziękuję, postoję. Wole sobie włączyć Sonic Youth a potem Can i Velvet
Underground i dostrzec ile ci pierwsi zerżnęli z tych dwóch drugich. I
się dziwić, jak jest możliwe że coś tak wtórnego jest jednocześnie tak
oryginalne.

Nota bene, muzyka nie składa się tylko z melodii.

> Ale czemu ograniczać te prawa ?
Dlatego, że nikt nie jest w pełni twórcą "swojego" utworu.
Rzymianie znali parę fajnych paremii, które się tu dobrze komponują:
beneficium legis non debet esse captiosum - leges omnium salutem
singulorum saluti anteponunt - nemo plus iuris transfere potest quam
ipse habet. Tylko że jakoś zapomniane one zostały...

> Nie niszczy - jeżeli to tylko inspiracja - proszę bardzo. Dlaczego
> jednak ktoś ma korzystać z sukcesu innej osoby ??
Powtarzam: nie istnieje twórczość jednoosobowa. Prawo autorskie opiera
się na odwrotnym założeniu, więc szkodzi zamiast pomagać. Sens jego
istnienia polegał na niemożności upowszechniania kultury bez wydawców -
co, jak wiadomo, się zmieniło.

> Zresztą to samo dotyczy "nietypowych krzeseł" - nikt nie może bez
> zezwolenia wykorzystać takiego "zapożyczenia".
To że istnieje idiotyczna ustawa, która tak mówi, to ja wiem.
Dyskutujemy nie o tym, co jest w przepisach, ale o tym czy ma to sens.

> A co do samego prawa autorskiego - majątkowe wygasa po 70 latach od
> śmierci twórcy... wtedy możesz korzystać z zapożyczeń. Jest więc wiele
> utworów, z których możesz korzystać - czemu tego nie robisz ?
A skąd wiesz, co ja robię ?

> a w każdym razie się włazi "między wódkę a zakąskę",
> I takie inicjatywy są. Jednak nie należy komuś zabierać tego, co do niego
> należy.
Zgadzam się. Ale utwór nie należy wyłącznie do twórcy, bo nie tylko on go
stworzył.

> Prawo pracy jest dużo młodsze. Jedni mogą narzekać, drudzy je chwalić
> - wszytko zależy od tego, z której strony patrzysz.
A od kiedy to prawo pracy jest częścią prawa cywilnego ?

> ale teraz istnieją
> Niestety internet ma taką wielką wadę, że człowiek nie jest
> odpowiedzialny za, co mówi. Wydaje się mu, że nikt nie odgadnie kim
> jest i dlatego poziom uczestników takiej dyskusji może być niski (nie
> wszystkich!!). Co to za argument z politycznym kiepem ?? Na szczęście
> jest jeszcze kilka osób, które wnoszą coś istotnego do tej dyskusji
> dlatego chyba wciąż warto ją prowadzić:)

Wyjaśniam że jestem tym kim jestem, tj. nazywam się tak, jak się
podpisuję. Co do reszty tej części Twojej wypowiedzi to bym był
wdzięczny żebyś zechciał mnie nie obrażać, bo ani nie masz powodu ani
nie prowadzi to do rozwoju dyskusji.
--
Jan Winczorek <Jan.Winczorek AT aster.pl>