cc-pl - Re: [Cc-pl] p2p

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: mab <margotb AT poczta.onet.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] p2p
  • Date: Thu, 16 Nov 2006 14:15:47 +0100

Naruszenie praw autorskich to nie jest kardziez, troche precyzji w wypowiedziach prosze. Jesli kopiujesz film, to oryginalowi nic sie nie stalo i dalej mozna go ogladac, wiedc cala ta metgafora jest do bani.
pozdr
lips
Idąc tym tropem - można powiedzieć, że każde porównanie nie ma sensu. Ale nie w tym rzecz. Coś się jednak stało. Dla mnie jak ściągasz film zamiast iść do kina czy kupić go na DVD - wyrządzasz szkodę i przecież każdy normalny człowiek całkowicie to powinien rozumieć. Rafał starał się to ująć bardziej naukowo. Z tym, że ja się z nim nie zgadzam w ostatnim punkcie. Udział w wolnej kulturze czy jak ją tam będziemy nazywać musi byc dobrowolny. W każdym innym wypadku jest to bezsensowne robienie komunizmu. Zresztą moja metafora dotyczyła etapu udostępniania - a jest prosta i przejrzysta, nawet jeśli, nie precyzyjna oddaje na czym polega problem.

Drażni mnie ciągłe łączenie spraw CC z piractwem. Są to dwie zupełnie odzidelne sprawy. Piraci ogólnie próboują omijać obowiązujące zasady, CC stara się zmieniać zasady. Różnica jest zasadnicza. Jako w jakimś sensie zaznajomieni z ideą CC czy GPL powinniśmy raczej ukazywać jaki jest sens dobrowolnego udziału w wolnje kulturze niż popierać ściaganie filmów.

I nie chodzi mi tu o to, że nie należy walczyć z dużymi korporacjami i nie znaczy to, że uważam, że dobrze, że oni defacto okradają artystów. Po prostu dyskusja na ten temat powinna sie odbywać w ramach obowiązującego prawa i "kultury własnościowej".

pozdrawiam,
Gosia