cc-pl - Re: [Cc-pl] *****SPAM***** Re: p2p

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: "Jakub Mrozowski" <phibro AT wp.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] *****SPAM***** Re: p2p
  • Date: Sat, 18 Nov 2006 00:29:39 +0100

Dnia 17-11-2006 o godz. 23:28 Jan Winczorek napisał(a):

> [...]
> wskazania określonych jednostkowych czynności - heblowania, klejenia,
> szlifowania, cięcia. Ten kto wyhebluje, sklei i wyszlifuje, jest w 100%
> autorem stołka, bo to, kto wymyślił te techniki pracy w drewnie jest tu
> tak mało istotne, że pomijalne. W przypadku artysty tak nie jest - ten
> kto stworzy piosenkę jest bezpośrednio zależny od innych piosenek, i
> nawet jeśli sprowadzimy proces twórczy do pojedynczych czynności, nie
> będziemy w stanie pokazać, na czym polega tworzenie. Potrzebny jest tu
> "wejściowy" materiał, który proporcjonalnie znaczy dla autora znacznie

Bez tych elementów nie powstanie krzesło. Niezbyt to trafione...

Żeby zrozumieć, dlaczego artysta
> stworzył to co stworzył tak jak stworzył trzeba zobaczyć, co słyszał
> (czytał) i co mu się podobało, a co nie. Żeby zrozumieć dlaczego stolarz
> stworzył stołek tak jak stworzył raczej nie trzeba wiedzieć ile stołków
> wcześniej widział. Dlatego właśnie artysta nie może być właścicielem
> swojego utworu, a stolarz stołka - owszem.

Trudno porównywać stolarza i muzyka - bo to są różne rodzaje twórczości
(oczywiście można, ale nie w takim kontekście). Stolarz też się wzoruje na
jakimś, wymyślonym przez kogoś, pierwowzorze. W ten sposób wszystko zależy od
czegoś, od wynalazków, postępu technicznego, doświadczeń poprzedników. A czy
poszczególne utwory są do siebie podobne ? Włącz TVP gdy leci ich "przebój" -
Jaka to melodia ;)

> To pokazuje idiotyzm prawa autorskiego, które wiąże utwór z twórcą, a
> nie z siecią twórców, i przyznaje twórcy pełne prawa do utworu, takie
> jak do rzeczy, a nie coś podobnego do ograniczonych praw rzeczowych.

Ale czemu ograniczać te prawa ?

> ten sposób niszczy się po prostu możliwość tworzenia, bo rwie się sieci
> zapożyczeń,

Nie niszczy - jeżeli to tylko inspiracja - proszę bardzo. Dlaczego jednak
ktoś ma korzystać z sukcesu innej osoby ?? Zresztą to samo dotyczy
"nietypowych krzeseł" - nikt nie może bez zezwolenia wykorzystać takiego
"zapożyczenia". A co do samego prawa autorskiego - majątkowe wygasa po 70
latach od śmierci twórcy... wtedy możesz korzystać z zapożyczeń. Jest więc
wiele utworów, z których możesz korzystać - czemu tego nie robisz ?

a w każdym razie się włazi "między wódkę a zakąskę",
> spowalniając cały proces. O ile było to (jakoś) uzasadnione w czasach
> przed-internetowych (proces rozpowszechniania kultury był jednak zależny
> od istnienia wydawców) o tyle obecnie takie uzasadnienie przestaje mieć
> sens, tak z powodów dystrybucyjnych jak i czysto technicznych. Skład
> książek nie jest już przecież problemem, podobnie produkcja muzyki, nie
> mówiąc o ich udostępnianiu.

I takie inicjatywy są. Jednak nie należy komuś zabierać tego, co do niego
należy.

> I jeszcze jedno: myślę, że inni socjologowie tu piszący się ze mną
> zgodzą, że w tym sensie prawo autorskie jest narzędziem władzy,
> mechanizmem kontrolowania rozwoju kultury i szerzej zmian społecznych.
> Było to uzasadnione onegdaj (nb. prawo autorskie jest jedną z młodszych
> dziedzin prawa cywilnego, ma ledwie ze 200 lat),

Prawo pracy jest dużo młodsze. Jedni mogą narzekać, drudzy je chwalić -
wszytko zależy od tego, z której strony patrzysz.

ale teraz istnieją
> przecież inne możliwości sprawowania władzy, wynikające z tego samego
> postępu technicznego, który doprowadził do kompromitacji prawa
> autorskiego. Krótko mówiąc, kto się upiera przy prawie autorskim w jego
> obecnym kształcie ten jest polityczny kiep, jest równie groteskowo
> konserwatywny jak niejaki Maciej G. z pomysłem zakazania teorii
> ewolucji.

Niestety internet ma taką wielką wadę, że człowiek nie jest odpowiedzialny
za, co mówi. Wydaje się mu, że nikt nie odgadnie kim jest i dlatego poziom
uczestników takiej dyskusji może być niski (nie wszystkich!!). Co to za
argument z politycznym kiepem ?? Na szczęście jest jeszcze kilka osób, które
wnoszą coś istotnego do tej dyskusji dlatego chyba wciąż warto ją prowadzić:)

K.