cc-pl - Re: [Cc-pl] p2p

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Rafał Próchniak <burlap AT gmail.com>
  • To: cc-pl AT lists.ibiblio.org
  • Subject: Re: [Cc-pl] p2p
  • Date: Thu, 16 Nov 2006 10:40:18 +0100

Witam!

> In abstracto nie ulega natomiast wątpliwości, że brak korzyści
> ekonomicznej nie jest ani koniecznym, ani wystarczającym warunkiem
> zaistnienia dozwolonego użytku.

Poza tym można uznać (chociaż zaznaczam, że nie jest to interpretacja
prawnicza), że błędem jest stawianie znaku równości między "korzyścią
ekonomiczną" a zarabianiem pieniędzy. Jeśli pieniędzy nie tracę (nie
wydaję albo wydaję mniej), w sensie ekonomicznym odnoszę korzyść.
Oczywiście można podnieść zarzut, że idąc dalej tym tropem wszystko
będzie można sprowadzić do ekonomicznych strat i korzyści. Freakonomiści
są wśród nas.

W ten sposób każdy korzystający z sieci p2p zwykle odnosi ekonomiczne
korzyści ze ściągania plików (powtarzam na wszelki wypadek, że prawo
widzi te sprawy inaczej). Uprawniony, który nie życzy sobie
udostępniania utworów, ponosi straty. Punktem spornym jest więc to, czy
społeczne korzyści wymiany w sieciach p2p przewyższają straty
uprawnionych i czy sam ten fakt wystarcza do uzasadnienia polityki
(prawa) zmierzającej do nieingerowania w działalność takich sieci.

Cóż, ja uważam, że te społeczne korzyści są wystarczająco wysokie. I
uważam, że w tej sprawie można przede wszystkim "uważać" - trudno jest
cokolwiek udowodnić.

--
Pozdrawiam
Rafał