cc-pl - Re: [Cc-pl] Ostatni raz w sprawie linków

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: "Tomek \"Polimerek\" Ganicz" <polimerek AT gmail.com>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] Ostatni raz w sprawie linków
  • Date: Fri, 24 Mar 2006 00:33:35 +0100

Paweł Lech napisał(a):

Zgodnie z art. 17 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, autorowi
przysługuje wyłączne prawo korzystania z utworu na wszystkich polach
eksploatacji. Katalog pól eksploatacji nie jest katalogiem zamkniętym, a
monopol autorski obejmuje wszystkie postaci korzystania. Pod pojęciem
korzystania kryje się m.in. rozpowszechnianie. Z treści art. 6 pkt. 3
cytowanej ustawy wynika, że rozpowszechnianie jest udostępnieniem utworu w
jakikolwiek sposób. Zamieszczenie linku jest rozpowszechnianiem, bowiem
prowadzi do sytuacji, w której nieograniczony i nieoznaczony krąg
użytkowników może zapoznać się z utworem. Rozpowszechnianie nie jest
bezprawne o ile odbywa się za zgodą uprawnionego lub w warunkach dozwolonego
użytku.

Ja się tu pierwszy raz odzywam i nie jestem prawnikiem, ale w takim razie, skoro zwykły link rzekomo narusza prawo, to narusza go też np: fiszka w katalogu bibliotecznym, bo też jest formą rozpowszechniania utworu, jako że "umożliwia udostępnienie utworu", a to przecież "prowadzi do sytuacji, w której nieograniczony i nieoznaczony krąg użytkowników może zapoznać się z utworem". Co prawda biblioteki publiczne prowadzą katalogi wypożyczeń, ale do wielu bibliotek można przyjść, pożyczyć książkę na miejscu i czytać ją sobie w czytelni, bez podawania swoich personaliów. Mamy więc sytuację udostępniania utworu nieograniczonemu i nieoznaczonemu kręgowi użytkowników i to za darmo, bez pytania się za każdym razem o zgodę właściciela praw autorskich :-)

A prawdziwa zgroza to w takim razie katalogi biblioteczne on-line, takie jak np. Biblioteki Narodowej w Warszawie:

http://alpha.bn.org.pl/screens/opacmenu_pol.html

Ups.. zdaje się, że właśnie też złamałem prawo, bo podałem deep-linka :-)

--
Tomasz "Polimerek" Ganicz
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Polimerek