cc-pl - [Cc-pl] ostatnie dyskusje na liscie

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Alek Tarkowski <alek.tarkowski AT creativecommons.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: [Cc-pl] ostatnie dyskusje na liscie
  • Date: Fri, 24 Mar 2006 11:35:13 +0100

Moi drodzy,

Pisze do Was jako swego rodzaju "gospodarz" tej listy, fakt ze niewiele to oznacza i praw zadnych raczej nie daje. Ale mozecie to rowniez potraktowac jako glos jednego z czytelnikow przysluchujacych sie ostatniej dyskusji.

Przede wszystkim ciesze sie, ze rozmawiamy, i to intensywnie. Domyslam sie tez, choc nie widze Was siedzacych za komputerami, a jedynie Wasze maile, ze czasem robi sie goraco, niektorych wyraznie denerwuja poglady innych itp.

Mimo wszystko mam prosbe, zachowajmy pewne podstawowe standardy dyskusji.

Po pierwsze, wydaje mi sie nie na miejscu obrazanie sie wzajemne. WIem, ze niektorzy z Was maja bardziej ciete jezyki i ze ostry styl dyskusji jest w pewnym stopniu rownie dobry jak kazdy inny. Niemniej wypowiedz Marcina Kaminskiego, ktory pierwszy raz pisze na liste i w pierwszym zdaniu stwierdza "powoli mam dosc Twojej paplaniny" wydaje mi sie wyjatkowo chamska. Niestety takze bywalcy tej listy w moim przynajmniej odczuciu niepotrzebnie atakuja innych. Nie wiem na przyklad, dlaczego nagle zarzuca sie komus "epatowanie lacina" - ja juz przyzwyczailem sie, ze jest to czesc prawniczej retoryki, ktora na liscie stosowalo uprzednio przynajmniej kilka osob. Kazdy ma swoj styl dyskusji. Nie rozumiem, czemu jest to nagle komus wytykane. Nie mam zamiaru ani prawa zabraniac okreslania cudzych wypowiedzi jako "glupich", "bzdurnych", itp. - ale czy to czemukolwiek sluzy?

Po drugie, pamietajcie, ze nie znamy sie wzajemnie - moze wiec jednak nie warto czynic pochopnych zalozen na temat innych uczestnikow, po czym sugerowac ich niewiedze, zgadywac czy sa prawnikami, czy nie - czy moze zwyklymi trolami? To oczywiscie troche nasza wspolna "wina", ze nic o sobie nie wiemy - oczywiscie kazdy ma prawo uczestniczyc w tej dyskusji w sposob tak anonimowy, na jaki ma ochote. Ale w takiej sytuacji starajmy sie jednak szanowac - moim zdaniem personalne wycieczki zarzucajace innym np. zle wyksztalcenie prawnicze ani na nic sie nie zdadza, ani nie sa w zbyt dobrym stylu.

Po trzecie, proponuje zastanowic sie - byc moze nawet razem - czemu ta dyskusja ma sluzyc. Mi na przyklad zalezy na wymianie pogladow i zdobyciu nowej wiedzy. Ale kluczowe jest tu slowo "wymiana" - wiadomo, ze ostatecznie i tak zachowamy rozne opinie, wiec moze w pewnym momencie warto przestac ciagnac dyskusje poprzez komentowanie cudzych wypowiedzi zdanie po zdaniu i wytykanie bledow w logicznej argumentacji. Mysle, ze lista dyskusyjna jest w gruncie rzeczy niewdziecznym sposobem dyskusji i topornym narzedziem, przez co latwo jest popsuc atmosfere i kogos niepotrzebnie skrzywdzic. Cieszylbym sie, gdybysmy traktowali siebie jako partnerow dyskusji, a nie strony w jakims ideologiczno-werbalnym konflikcie. Pamietajcie, wynikiem tej dyskusji nie beda zadne zmiany w ustawodawstwie, itp. - wiec moze stawka nie jest az tak duza, by warto bylo sie zagryzc.

Po czwarte, specyfika tej listy jest kontakt prawnikow z nie-prawnikami, przez co dyskusja jeszcze bardziej iskrzy. Mamy rozne style dyskutowania, rozne zasoby wiedzy, oraz wspolne przeswiadczenie o wlasnej slusznosci, co dyskusji nie ulatwia.

Nie wiem, co reszta z Was o tym sadzi - ciekaw jestem Waszej opinii. Mysle tylko, ze warto te nasza liste traktowac jako pewne "dobro wspolne", a to wymaga dbania o nia i komfort jej uczestnikow. A w tym celu proponuje skupic sie na merytorycznej dyskusji, ktora moze byc rownie zazarta bez nieprzyjemnych komentarzy.

Pozdrowienia,

Alek Tarkowski

--
koordynator / Public Lead