cc-pl - Re: [Cc-pl] otwarty DRM

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Krzysztof Siewicz <siewi AT interia.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] otwarty DRM
  • Date: Thu, 23 Mar 2006 23:49:38 +0100

Jarku!

Szczerze mówiąc podrzuciłem ten link, ryzykując odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich na wszystkich bez wyjątku polach eksploatacji mając nadzieję na to, że jakiś informatyk z tej listy rzuci okiem na kod i specyfikacje, i powie na ile to jest rzeczywiście otwarte rozwiązanie. Kiedyś na tej liście dyskutowaliśmy o konieczności certyfikowania binarek itp. - teraz dyskusja może być bardziej konkretna.

O, ciekawa koncepcja. Czyli przeciwko zamknietym DRM-om konsumenci nie beda protestowac, a z wolnymi beda walczyc? Troche sie to kupy nie trzyma. Nie myl otwartych standardow z wolnymi tresciami. To dwie oddzielne rzeczy.

Szczerze mówiąc starałem się powiedzieć coś odwrotnego. Świadomy konsument wie, że utwór chroniony otwartym DRM ma wyższą wartość od utworu chronionego zamkniętym DRM. Uważam wobec tego, że na rynku, na którym dostęp do informacji jest nieograniczony otwarte DRM będą przez konsumentów popierane. Oczywiście utwory w ogóle DRM nie chronione mają tym większą wartość dla konsumenta. Tak sobie myślę, że obecnie na rynku dostęp do informacji jest niepełny i to sprawia, że większość konsumentów gotowa jest zapłacić dość wysoką cenę za rozwiązania niewartościowe - czyli oparte na standardach zamkniętych. To jest oczywiście taka analiza na kolanie przed snem - nie bierze pod uwagę np. konsumentów, którzy cenią sobie darmowe i niechronione DRM, choć niskiej jakości utwory zasysane z sieci p2p.

Ja przez wolną kulturę rozumiem tani i prosty dostęp do dóbr kultury wysokiej jakości, a nie nieograniczony dostęp do wszelkiego badziewia typu najnowszy film nakręcony ręczną kamerą w kinie. Ale późno już, więc proszę nie traktować tego jako w pełni przemyślanej wypowiedzi.

Pozdrawiam,
Krzysztof Siewicz

69 tysiecy samochodow na sprzedaz! >>> http://link.interia.pl/f1916