cc-pl - Re: [Cc-pl] linki a prawo autorskie

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Jan Winczorek <Jan.Winczorek AT aster.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] linki a prawo autorskie
  • Date: Thu, 23 Mar 2006 00:17:36 +0100

Dnia 22-03-2006, śro o godzinie 23:16 +0100, Paweł Lech napisał(a):
> Cieszę się, że burza mózgów w zakresie lików trwa. Dość gorąca dyskusja
> zmusiła mnie do ponownego przeanalizowania swojego stanowiska i utwierdzenia
> się w nim. Na początek chciałbym przeprosić tych wszystkich, którzy mogą
> poczuć się znudzeni czy wręcz zniecierpliwieni prawniczym "bełkotem", który
(...)

Witam listę. Podglądam Was od dłuższego czasu (tzn chyba od początku),
chyba nawet coś pisałem kiedyś. Ostatnio parę razy byłem bliski
odezwania się, ale tym razem to zrobię, bo w istocie się
zniecierpliwiłem.

Otóż, drodzy Państwo, żadna kontrukcja prawna, sto cytatów z Kopffa i
dwieście z Zolli (excusez le mot), ani nawet n+1 wypowiedzi Sądu
Najwyższego w pełnym składzie nie pomoże, jeśli coś jest pozbawione
sensu. A zakaz linkowania pozbawiony sensu jest jak diabli. Równie
dobrze można zakazać przeklinania na ulicy (albo psom szczekania, jak
pewni światli rajcy ostatnio) - w ten sposób ten, kto tego zakazuje,
tylko się ośmiesza.

I proszę mnie nie straszyć (jako autora kilku linków) odpowiedzialnością
karną, bo boję się tego mniej więcej tak, jak uderzenia meteorytu.
Chociaż nie, uderzenia meteorytu boję się bardziej, bo to bardziej
prawdopodobne.

Now, czy można byłoby porozmawiać o rzeczywistości, a nie o tym, jak
sobie ją wyobrażają prawnicy przywaleni wczorajszymi konstrukcjami
umysłowymi (nawet jeśli wczoraj były fajne, to dzisiaj już nie są, bo -
o zgrozo - świat się zmienił) ? Gdybyśmy mieli rok 1988, i byśmy się
zastanawiali co też świat powie na nasz wspaniały wynalazek WWW, to
zajmowanie się problemem "gdzie też znajduje się dozwolenie linkowania"
byłoby na miejscu. Ale rok jest 2006, gdyby ktoś nie zauważył, i
problemem jest Google Books, wykluczenie z dostępu do kultury i cenzura
sieci.

--
Jan Winczorek <Jan.Winczorek AT aster.pl>