cc-pl - Re: [Cc-pl] o copy-paste, w "Internet Standard"

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: "Grzegorz Pacek" <greg AT pacek.name>
  • To: "Creative Commons Polska" <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] o copy-paste, w &quot;Internet Standard&quot;
  • Date: Sat, 18 Mar 2006 11:15:18 +0100

p. Kotwica odniosl się do wiekszosci argumentow podawanych przez p. Lecha,
ja uzupelnie te fragmeny, które nie znalazly odpowiedzi.

"Co do głębokich linków (deep links) w zasadzie nie istnieje już spór wśród
prawników, że naruszają autorskie prawa majątkowe a niejednokrotnie stanowią
także naruszenie przepisów o uczciwej konkurencji."

p. Lech nie tylko nie podaje argumentow prawnych, ale tez omija wskazywanie
chocby autorow, którzy popieraja jego stanoisko. ja troszke się zajmowalem
deep linkami, ale pierwsze slysze, ze wśród prawnikow nie ma sporu co do ich
charakteru (może wśród prawnikow z RIAA albo cos?)

"Polecam w tym zakresie bogatą literaturę światową (polskiej niestety nie ma
i orzecznictwo"

fakt ze polska nauka prawa w tym zakresie jest daleko w tyle, ale nie znaczy
to, ze jej w ogole nie ma.
dla zainteresowanych polecam szczególnie
J. Barta, R. Markiewicz Odpowiedzialność za odesłania w Internecie,
opublikowany w Księdze pamiątkowej ku czci Profesora Adama Szpunara, Kraków
2004, s. 611 i n
/nb. ten sam artykuł został tez opublikowany w jakiejs innej zbiorowej
publikacji, ale nie mogę sobie przypomniec jakiej - cos o handlu
elektronicznym, polecam ten zrtykul szczególnie, bo duzo czesc poswieca
omowieniu swietnego orzeczenia niemieckiego Federalnego Sądu Najwyższego
(BGH) z dnia 17 lipca 2003 r., w którym podkreślono m.in., że "ten kto
stosując w Internecie hyperlinks skierowuje zainteresowanego do
udostępnionej publicznie strony www zawierającej chronione prawem autorskim
materiały, nie dokonuje w istocie żadnej relewantnej z punktu widzenia
treści praw autorskich czynności eksploatacyjnej, lecz jedynie odsyła do
dzieła w taki sposób, który ułatwia użytkownikowi skorzystanie z i tak już
otwartego dostępu"/

ciekawe jest tez omowienie D. Kasprzyckiego [w:] Prawo internetu pod red. P.
Podreckiego, Warszawa 2004
jak również (choc to troche stare, ale w wiekszosci nadal aktualne) J.
Barta, R. Markiewicz, Internet i prawo, Kraków 1998
pewne informacje zawarte tez w J. Ożegalska - Trybalska Adresy internetowe.
Zagadnienia cywilnoprawne, Kraków 2003
no i oczywiście troche info także w Komentarzu do prawa autorskiego Barta,
Markiewicz, Traple i inni, Wydawnictwo ABC

poza tym jak pisalem w poprzednim mailu, może kogos zainteresuje publikacja
w tej ksiazeczce pokonferencyjnej (zob. na
http://www.forumip.pl/archiwum/materialy_pokonferencyjne)

milej lektury

pzdr

gp