cc-pl - Re: [Cc-pl] tlumaczenie FC

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Rafał Próchniak <burlap AT poczta.onet.pl>
  • To: cc-pl AT lists.ibiblio.org
  • Subject: Re: [Cc-pl] tlumaczenie FC
  • Date: Mon, 11 Apr 2005 00:01:24 +0200

Dnia 10-04-2005, nie o godzinie 23:57 +0200, Jan Winczorek napisał(a):

> No tak, Rafale, ale pomijając ornamenty, czy w/w nie sprowadza się do
> tego, że musimy uzyskać zgodę/licencję/whatever od Lessiga na wydanie
> *komercyjne* ?

Wiem, wiem. Tak naprawdę to chyba nie wiemy, co Lessig z wydawnictwem
tak naprawdę ustalił?

> Poza wszystkim, problem z prawem amerykańskim chyba
> trzeba by poprzez prawo międzynarodowe prywatne rozwiązywać, co
> spowoduje jeszcze gorsze bagno niż mamy.

Nie chodzi mi tu o prawo prywatne międzynarodowe, bardziej zastanawiam
się nad tokiem rozumowania twórców licencji CC - co oni chcieli uzyskać
w odniesieniu do utworów zależnych? Nie ma to bezpośredniego przełożenia
na nasz problem, co najwyżej bardzo pośrednie.

> Z tą dorozumianą zgodą to też bym nie ryzykował - nie sądzę, żebyśmy się
> spotkali z Lessigiem w sądzie, gdybyśmy po prostu pozwolili na druk, ale
> pomyśl, jak będą rozwiązywać ten problem "przyszłe pokolenia", które z
> pewnością zdążą się wielokrotnie pokłócić o licencje :-)

Oczywiście, że jest to ryzykowne i mi się też nie podoba (coś tutaj z
tonącym i brzytwą przychodzi do głowy). Przyszłe pokolenia będą musiały
jednak przejść przez to samo: albo dać sobie spokój z komercyjnym
wykorzystywaniem utworów oznaczonych NC albo walczyć o zgodę pierwotnego
autora. Jedyne co możemy zrobić, to napisać to ładnie i jasno, i
umieścić na stronie CC Polska, żeby oszczędzić przyszłym pokoleniom
dochodzenia do tego samego.

Czyli: czy z tego wynika, że NC ma charakter "wirusowy" i właściwie nie
można utworu zależnego opublikować np. na Attribution? Jeśli tak, to
wymaga wyraźnego zaznaczenia - chyba nawet w samej licencji...

Rafał Próchniak