cc-pl - Re: [Cc-pl] tlumaczenie FC

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Rafał Próchniak <burlap AT poczta.onet.pl>
  • To: cc-pl AT lists.ibiblio.org
  • Subject: Re: [Cc-pl] tlumaczenie FC
  • Date: Sun, 10 Apr 2005 23:32:11 +0200

Dnia 10-04-2005, nie o godzinie 17:04 +0200, Piotr Wasilewski
napisał(a):
> Z tego wynika, że tłumacze nie są uprawnieni bez
> zgody Lessiga do komercyjnego wykorzystywania tłumaczenia.

To wciąż punkt wyjścia...

> Niezależnie jednak od tego czy zezwolenie jest, czy też go w ogóle brak,
> tłumaczenie jest chronione względem osób trzecich zawsze i jednakowo
> (tłumaczenie 'legalne' - za zgodą, tak samo jak tłumaczenie
> 'nielegalne", bez zgody).

No i tu mi się wydaje, że prawo amerykańskie różni się od polskiego
("Section 106(2) of the Copyright Act gives the owner of the original
work the exclusive right to prepare a derivative work. This has been
interpreted to mean that the unauthorized preparer of a derivative work
cannot copyright even the original expression that he had added to that
work". Landes, Posner, The Economic Structure of Intellectual Property
Law, Belknap Press 2003, przypisy pominięte), choć ponieważ mamy zgodę
(licencję), to zgodnie z jej sformułowaniem także w USA przysługiwałyby
nam prawa autorskie do tłumaczenia (z ograniczeniami), poza tym w Polsce
obowiązuje prawo polskie... Ale chodzi mi o to, że cel licencji CC
należy interpretować w świetle przepisów amerykańskich i w ten sposób
określić zakres i formę zgody Lessiga, która będzie wymagana w polskich
warunkach.

> - czyli wynika z tego, że Lessig zrzekł się wynagrodzenia za komercyjne
> wykorzystywanie tłumaczenia (czyli de facto udzielił tłumaczom w sposób
> dorozumiany zgodny na takie komercyjne wykorzystanie - trzeba jeszcze
> tylko aby było to na piśmie, bo jest to w rzeczywistości zmiana licencji
> AT-NC, ale de facto też i ten wymóg do ważności zezwolenia nie jest
> konieczny - forma pisemna jest konieczna tylko ze względów dowodowych)
> Jeśli więc dobrze rozumiem stan faktyczny tłumacze uzyskali już
> zezwolenie na komercyjne wykorzystywanie/rozporządzanie tłumaczeniem.

Ja też bym tak to chciał rozumieć, tym bardziej, że według mnie jest to
spójne z doktryną amerykańską i w ten sposób spekuluję, że Lessig
właśnie to miał na myśli. Podkreślam, że spekuluję. Nie jestem znawcą
amerykańskiego prawa autorskiego, a przytoczony fragment, jak widać, nie
pochodzi nawet z prawniczej książki (choć Posner jest sędzią).