cc-pl - Re: [Cc-pl] otwarty DRM

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Jaroslaw Lipszyc <minus AT free.art.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] otwarty DRM
  • Date: Fri, 24 Mar 2006 21:05:51 +0100

Krzysztof Siewicz wrote:

To wszystko oczywiście przy założeniu, że DRM są nieuchronne. Założenie to
wydaje mi się uzasadnione - zawsze, gdy istnieje jakaś techniczna możliwość,
to ktoś w końcu z niej skorzysta (np. klonowanie). Jeżeli widzisz jakiś
mechanizm, który doprowadzi do uniemożliwienia wprowadzania DRM (poza wolną
konkurencją) to przedstaw go proszę.

jesli nie bedzie legislacji takiej jak DMCA czyniacej akt obchodzenia zabezpieczenia czynem nielegalnym to DRMow nie bedzie. Dlaczego? Bo jak kazda kryptografia beda wczesniej czy pozniej zlamane.
DRM jest zly dlatego, ze zastepuje przywileje i obowiazki dyktoeane przez prawo przywilejami i obopwiazkami dyktowanymi przez wydawce. To skuteczny sposob na zniszczenie tych resztek dozwolonego uzytku ktore nam zostaly. Dlatego jestem przeciwny kazdemu DRM-owi - szczegolnie gdy sa oblozone odpowiednia legislacja. Nie dlatego, ze nie bedzie ich mozna jakos obejsc, ale dlatego, ze spowoduja penalizacje zachowan dzis legalnych i naturalnych.
pozdr
lipszyc