cc-pl - Re: [Cc-pl] stanowisko CISAC w kwestii CC

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Krzysztof Siewicz <siewi AT interia.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] stanowisko CISAC w kwestii CC
  • Date: Mon, 16 May 2005 23:14:44 +0200

Witam,

> Uważam, że hipoteza Sapira-Whorfa jest prawdziwa.

A moim zdaniem, kazdy zna i rozumie jezyk ekonomii... tylko niektorzy
dowiaduja sie o tym jak taki jeden, co nie wiedzial, ze cale zycie mowil
proza.

> "Komonizm" jak "komunizm", "antyglobalizm"... Nie wydaje się Panu,
> że podobne etykietkowanie nie służy dyskusji?

Termin komonizm wzial sie z wypowiedzi, ktora znalazlem gdzies w
internecie, a ktora wysmiewala Gatesa, utyskujacego na wspolczesnych
komunistow. Przesmiewca ten nazwal siebie "a commonist". W sumie
logicznie, bo inna opcja od "commons" byloby "a commoner", czyli cos w
rodzaju "plebejusz". "Wolna i otwarta wspolpraca" z pewnoscia bardziej
oddaje istote zjawiska, ale jest nieco zbyt dlugie. Problem podobny jak
w dyskusji o polskie nazwy licencji CC.

> Czy państwo wedle tej definicji jest korporacją?

"...it is important to note the character of the contract into which a
factor enters that is employed within a firm. The contract is one
whereby the factor, for a certain remuneration (which may be fixed or
fluctuating), agrees to obey the directions of an entrepreneur within
certain limits." (Coase, The Nature of the Firm).

Nie wiem, czy jestem wystarczajaco kompetentny aby odpowiedziec na to
pytanie, ale wydaje mi sie, ze "firma" wedlug tej definicji moze byc
takze panstwo. Zalezy jak zdefiniujemy "a certain remuneration" oraz
produkt, jaki bylby efektem organizacji produkcji w ramach panstwa. O
ile mi wiadomo, teoria Coase sluzy uzasadnianiu rozwoju wspolczesnych
biurokracji, jak rowniez firm ponadnarodowych.

Internet, dzieki ktoremu maleja koszty transakcyjne umozliwia rozwoj
wspolpracy na bardziej wolnych i otwartych warunkach, niz firmy (tak
rozumiem Benklera). Ale z drugiej strony, Coase pisze: "Changes like the
telephone and the telegraph which tend to reduce the cost of organizing
spatially will tend to increase the size of the firm." Zatem, moze
jednak malejace koszty dzieki Internetowi pozwalaja na latwiejsze
tworzenie firm - a jedna z nich stworzyl Stallman, nazwal ja GNU, a
pozniej Torvalds wszedl do spolki...

Ale wracajac do glownego watku dyskusji - problem podniesiony w
stanowisku CISAC, cytujacych Forbesa jest nastepujacy - czy licencje CC
pozwalaja na tworzenie innowacji czy imitacji, czy dziela
wykorzystujace utwory na CC to tworczosc czy nasladownictwo? I jest to
jak najbardziej problem prawny, gdyz prawo wlasnosci intelektualnej
zostalo stworzone, aby chronic i promowac tworczosc i innowacje.
Dlaczego zatem, jezeli juz nawet zgodzimy sie, ze "all rights reserved"
nie spelnia tych celow, to spelni je "some rights reserved"?

Pozdrawiam,
Krzysztof Siewicz

Znajdz swoja milosc na wiosne... >>> http://link.interia.pl/f187a