cc-pl - Re: [Cc-pl] (brak tematu) - DRM

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Alek Tarkowski <alek.tarkowski AT creativecommons.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] (brak tematu) - DRM
  • Date: Mon, 09 Jan 2006 15:14:33 +0100

Krzysiek,

Mam trzy uwagi co do Twojej propozycji stosowania DRM do dokladnego - a nie
szacunkowego - rozliczania internautow za sciagane utwory.

Uwaga podstawowa - mam wrazenie, ze w pewnym sensie mylnie nazywasz to, o czym
myslisz DRMem. Technicznie rzecz biorac mechanizm zliczajacy liczbe
stworzonych
kopii to zapewne rzeczywiscie DRM. Ale DRMy kojarza sie przede wszystkim z
nakladanymi ograniczeniami (tylko 3 kopie; tylko 5 'streams' dziennie; tylko
na
dwoch komputerach w ramach jednego LAN na raz, itp.). A mysle, ze kwestia
dolaczania DRM do plikow jest osobna wobec kwestii calego omawianego systemu
rekompensat.

Fisher (znow do niego wracam) uwaza, ze populanosc plikow w sieciach p2p
moznaby
sledzic z pomoca jakiegos systemu liczb kontrolnych (checksums) opisujacych
indywidualne pliki. Czyli ma na mysli metode pozwalajaca tworzyc wiarygodne i
dokladne statystyki, ale nie zarzadzajaca jakkolwiek 'prawami' do utworu.

Druga sprawa - system opierajacy sie na DRM nie moglby dzialac, bowiem w
sieciach p2p zawsze znalazlyby sie utwory bez DRM.

Trzecia kwestia - jesli uwazasz, ze optymalnym rozwiazaniem jest wynagradzanie
artysty za kazda wykonana kopie, to nie potrzebujesz zarzadzanego przez OZZ
systemu rekompensat tylko zwykly sklep internetowy z b. bogata oferta, tanimi
utworami i bez DRM - tak, by mogl konkurowac z sieciami p2p.

To zupelnie inna sprawa, ze tanie sklepy online pewnie zmniejszylyby problem
sciagania utworow z sieci - tylko ze nie ma co o tym dyskutowac, jak jedyny
istniejacy sklep sprzedaje utwory po 4zl zamiast 1zl. (czytalem nawet kiedys o
analizie, ktora wskazywala, ze zyski sklepow online wzroslyby znacznie, gdyby
dramatycznie obnizyc cene)

No i jeszcze jedno. Nie rozumiem dlaczego sadzisz, ze DRM pozwoliloby stworzyc
system rekompensat bez jakiegos aparatu biurokratyczno / statystyczno /
rozdzielczego - ktos musi zliczac popularnosc utworow, zbierac oplaty i je
rozdzielac. Fragment kodu, ktorym jest DRM tego nie zrobi.

Pozdrowienia,

Alek.