cc-pl - Re: [Cc-pl] (brak tematu) - DRM

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Marek Zakowicz <ma_zak AT tlen.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] (brak tematu) - DRM
  • Date: Fri, 13 Jan 2006 13:40:51 +0100 (CET)

On Fri, 13 Jan 2006, Krzysztof Siewicz wrote:
Czy w takim razie uważasz, że nie będzie możliwe prawne uregulowanie
DRM tak, aby zapewniały one wystarczającą prywatność, bezpieczeństwo,
dozwolony użytek oraz nie umożliwiały zmonopolizowania rynku?

Dyskutując o DRM poruszamy się w dziedzinie z mojego punktu widzenia tak niedodefiniowanej, że kategoryczne odpowiedzi na powyższe pytania byłyby zarozumialstwem. Tym bardziej, że poruszam się głównie w kategoriach technicznych, a o prawie mam pojęcie mniej niż blade. Również wszelkie analizy dotyczące rynku rozrywkowego są poza moimi kompetencjami.

Jeśli chodzi zaś o rynek technologii, a zwłaszcza oprogramowania - moje dotychczasowe rozumienie DRM pozwala mi przypuszczać, że jest to idea wymagająca do skutecznego działania weryfikacji tak dużego fragmentu systemu, że jeśli zostanie wdrożona (w skali społeczeństwa) umocni pozycję tych, którzy twardo na nim stoją i odstraszy użytkowników od rozwiązań niszowych (jako nie wspierających DRM). Tak więc IMO w zakresie oprogramowania DRM jest ideą ułatwiającą, a może nawet zapewniającą, monopolizację rynku.

[...]
Jeżeli miałbyś rację to konieczne byłoby raczej prawne zakazanie DRM i
ściganie wszystkich, którzy będą je wprowadzać (skoro nie można ich
ucywilizować). Jest to z oczywistych przyczyn nierealne.

:-(

Pozdrawiam,
Marek
--
"Wszystkiego jest mało, niczego jest w bród"
Raz, Dwa, Trzy