cc-pl - Re: [Cc-pl] p2p

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Wojciech Kotwica <wkotwica AT post.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] p2p
  • Date: Fri, 17 Nov 2006 14:18:43 +0100

Prawa autorskie to własność intelektualna,

Swego czasu wdałem się tu w dość zaognioną dyskusję z W. Kotwicą
na temat zasadności korzystania z pojęcia "własność intelektualna".

Prawda, bardzo zaognioną.

> Nadal twierdzę, że prawnicy mogą korzystać z tego pojęcia bez
> zagrożenia, bo zdają sobie sprawę, że mówią o czymś, czego nie ma -
> a chodzi raczej o krótkie sformułowanie na ogromnie dużo przedmiotów
> i problemów.
> Natomiast w potocznej dyskusji korzystanie z pojęcia "własność
> intelektualna" - powtórzę za Stallmanem - wskazuje, że osoba albo
> nie ma pojęcia o czym mówi, albo świadomie chce dyskutantów
> wprowadzić w błąd.

Właśnie dlatego pozostaję przy swojej opinii, iż używanie w ogóle
tego pojęcia jest nie tylko niepotrzebne, ale szkodliwe. Prawnicy,
którzy wiedzą, że chodzi o wielki worek, do którego wrzucono różne
różności, rozmaicie regulowane przez prawo i rodzące odmienne
problemy, w istocie wcale nie potrzebują operować na poziomie worka,
bo to nic nie daje. Natomiast osoby, które są tego nieświadome,
termin "własność intelektualna" wprowadza w błąd. Podwójnie: przez
użycie słowa "własność" i przez operowanie workiem.
Dlatego z satysfakcją odnotowałem powyższą wypowiedź, potwierdzającą
moją ocenę.

--
HQ