cc-pl - Re: [Cc-pl] p2p

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: "Jakub Mrozowski" <phibro AT wp.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] p2p
  • Date: Fri, 17 Nov 2006 10:50:42 +0100

Dnia 17-11-2006 o godz. 10:27 Krzysztof Siewicz napisał(a):
> Proponuję spojrzeć na ten problem z innej strony.
>
> Kochani twórcy, wydawcy, producenci itp. - przyjmijcie proszę do
> wiadomości, że popyt na dobra niematerialne oferowane przez Was w
> tradycyjnej formie (nośnik materialny + bardzo wąska licencja na
> korzystanie) MALEJE. Ludzie po prostu nie są zainteresowani kupowaniem
> czegoś, z czym nie mogą zrobić więcej niż posłuchać na jednym
> odtwarzaczu i koniec.

To prawda, ale jest już coraz więcej opcji.

> Ludzie chcą się dzielić kupowaną przez siebie muzyką, chcą ją samplować,
> ripować, tworzyć na jej podstawie nowe utwory i tak dalej. Jeżeli nie
> będziecie im tego oferować, to znajdą sobie alternatywne źródło tych
> praw.

Z tworzeniem nowych utworów jest problem, bo potrzebujesz zgody autora - dla
mnie jest to całkowicie zrozumiałe.

> Mówiąc "praw" mam na myśli zarówno uprawnienia w sensie ścisłym (czyli
> coraz więcej osób będzie chciało nabywać utwory na szerokich licencjach
> CC),

Tak jest, i tak można.

jak też i możliwość w pozaprawnym tego słowa znaczeniu (czyli coraz
> więcej osób będzie pobierać utwory z nieautoryzowanych sieci, gdzie
> utwory - chociaż "nieoryginalne" są bardziej wartościowe niż "oryginały"
> - bo nie mają wady ukrytej w postaci DRM.)

Z punktu widzenia prawa polskiego jest problem z DRM - w takiej postaci nie
wejdzie, albo prawo się zmieni.

> Możemy oczywiście ustanawiać prawo i kazać policji, żeby zamiast
> ścigania gwałcicieli ścigała osoby, które mają wyżej opisane preferencje
> nabywcze. Wtedy po prostu wzrośnie cena dóbr, co do których nabywca może
> zrobić więcej, a część tych osób zadowoli się ich gorszymi substytutami
> - czyli dobrami, którymi nie można się dzielić oraz tworzyć na ich
> podstawie.

Wzrosną koszty funkcjonowania Państwa, zapłacą za to wszyscy.

> To jest dokładnie to, co proponują "obrońcy" "praw twórcy" - zwiększenie
> ceny za wolność użytkownika, mimo że rynek byłby w stanie wycenić ją na
> dużo niższym poziomie.

Wtedy taki twórca "nie sprzeda się" ale to jego problem i prawa rynku.

Pozdrawiam,
Kuba

Champions On Ice - Olimpijscy mistrzowie tańca na lodzie!
Zobacz spektakularne widowisko - Kliknij:
http://klik.wp.pl/?adr=http%3A%2F%2Fadv.reklama.wp.pl%2Fas%2Fd33.html&sid=927