cc-pl - Re: [Cc-pl] p2p

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: "Wojciech Kotwica" <wkotwica AT post.home.pl>
  • To: "Creative Commons Polska" <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] p2p
  • Date: Sat, 18 Nov 2006 00:39:22 +0100

"Jakub Mrozowski" <phibro AT wp.pl> napisał:

> Przepraszam, nie uczestniczyłem w Waszej dyskusji ani jej nie
> obserwowałem. Czy moglibyście przypomnieć, czemu uważacie,
> że termin "własność intelektualna" wprowadza nieprawnika w błąd,

Chyba nie ma potrzeby wyciągać jej z archiwum, skoro jest
gotowy, uporządkowany i upubliczniony tekst Stallmana,
którego nazwisko Krzysztof Siewicz przywołał:
http://www.gnu.org/philosophy/not-ipr.pl.xhtml

> a w szczególności, czemu nie powinno się operować słowem "własność" ?

Bo prawa majątkowe do dzieła nie są prawami własności. Bo patenty
nie są prawami własności. Bo prawa do znaku nie są prawami własności.
Własność, prawo własności odnosi się wyłącznie do obiektów materialnych.
Rozpowszechniana argumentacja na rzecz zwiększenia "ochrony
własności intelektualnej" opiera się na przemycaniu chichcem
w tym terminie fałszywego utożsamiania praw do wyprodukowanego
samochodu z prawami do skomponowanej muzyki.

Tym, którzy proponują uznać za etyczny aksjomat, że autor
jest ważniejszy niż wy, mogę tylko powiedzieć, że osobiście,
jako znany autor oprogramowania, uważam to za bzdurę.

Jednak na ogół ludzie są skłonni sympatyzować z pretensjami
do przyrodzonych praw tylko z dwu powodów.

Pierwszym z nich jest naciągana analogia z materialnymi
przedmiotami. Kiedy ugotuję porcję spaghetti, będę protestował,
jeśli ktoś ją zje, bo sam nie będę mógł jej zjeść. Jego
działanie krzywdzi mnie dokładnie o tyle, o ile przynosi
korzyść jemu: tylko jeden z nas może zjeść spaghetti,
więc problem jest tylko w tym, kto? Do naruszenia etycznej
równowagi wystarczy istnienie choćby najmniejszej różnicy
między nami.

Ale kiedy uruchamiacie czy zmieniacie program przeze mnie
napisany, was dotyczy to wprost, mnie tylko pośrednio.
To, czy dacie kopię przyjacielowi, będzie mieć dużo większy
wpływ na niego i na was niż na mnie.
<http://www.gnu.org/philosophy/why-free.pl.html>

--
WK