cc-pl - Re: [Cc-pl] raport ze zjazdu CC

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: "z.a.kaleta" <sanskryt AT op.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] raport ze zjazdu CC
  • Date: Sun, 17 Jul 2005 20:27:04 +0200

Dnia niedziela, 17 lipca 2005 11:53, Krzysztof Siewicz napisał:
> Piszesz: "gdyby [parametr ND] był, to by nie zgłaszali". Niekoniecznie -
> wtedy też możliwe jest przecież skontaktowanie się z twórcą oryginału i
> zwrócenie mu uwagi na błędy, zasugerowanie dodatkowej funkcjonalności,
> wraz z przesłaniem proponowanych zmian w kodzie. Podobnie przecież
> zwracasz się do autora utworu w obcym języku, gdy chcesz np. wystawić go
> na scenie lub przetłumaczyć. Brak parametru ND nie oznacza, że żadne
> opracowania nie mogą powstać, a tylko to, że kontrolę nad ich
> wykorzystaniem i rozpowszechnianiem zachowuje twórca oryginału.
Być może należałoby pomyśleć o licencji CC z wyznacznikiem BZT (bez zakazu
tłumaczenia) z zakazem tworzenia innych dzieł pochodnych.
Pozwoliłoby to na swobodne tłumaczenie tekstów literackich, podręczników i
innych dzieł co do których autorowi zależy na zachowaniu całości utworu bez
obawy że ktoś zmieni jego wyraz artystyczny lub ideowy.
Zawsze wydawało mi się, że zakaz tłumaczeń bez zgody autora, jeżeli nie
chcemy
mieć z tego zysku jest nadmiarowy.
Można by też pomyśleć o wersji licencji CC dopuszczającą czerpanie dochodów
do
wysokości poniesionych kosztów plus rozsądny zysk (np. 10%) z obowiązkiem
odprowadzenia reszty na rzecz autora lub na cel charytatywny (według wyboru
licencjodawcy)
--
z.a.kaleta (sanskryt), registered Linux User #279350