cc-pl - Re: [Cc-pl] Czy to jest nadal licencja CC?

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Piotr Barczak <piotr AT barczak.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] Czy to jest nadal licencja CC?
  • Date: Thu, 25 Mar 2010 14:06:45 +0100

Ja też twierdzę, że takie zastrzeżenia są skuteczne (65 par. 2, 353(1) k.c.), co jednak podważa pewność obrotu w oparciu o licencje CC, o czym wspominasz. Dlatego praktycznym problemem jest ograniczenie możliwości posługiwania się informacją o udostępnianiu na CC w sytuacji, kiedy przez dodanie własnych zastrzeżeń powstaje nowa konstrukcja, nieznana CC. Czyli alternatywa: albo przyjmujesz licencję jaką jest, albo nie możesz podawać, że udostępniasz utwory na tych licencjach. Pytanie, kto miałby to robić i jak skutecznie to egzekwować.

O naruszeniu praw CC wspomniałem w moim drugim wpisie (
Pomijając kwestie prawnoautorskie związane z korzystaniem z samego tekstu licencji w taki sposób). Zgadzam się, że skorzystanie z tekstu umowy CC jako podstawy dla stworzenia własnej umowy, poprzez uzupełnienie pierwotnej treści o dodatkowe elementy, będzie naruszeniem praw uprawnionego do zezwalania na korzystanie z opracowań oraz twórców do nienaruszalności utworu.

pb

W dniu 25 marca 2010 13:48 użytkownik Krzysztof Siewicz <siewi AT interia.pl> napisał:
Cześć!

Piotr Barczak pisze:
> 3. Pomysł, że zastrzeżenia dotyczą cytatu nie broni się o tyle, że
> zastrzeżono wyraźnie: "Każda kopia Utworu musi być opatrzona:". Kopia
> utworu, to raczej jego całość niż fragmenty, a ta - jak wiadomo - nie
> mieści się w granicach cytatu.

Ja pisałem o przedruku.

> 4. Jeśli już idzie o to, co wolno licencjodawcy, to wydaje mi się, że
> tutaj granica została przekroczona przez określenie minimalnej wielkości
> logo oraz wymóg wskazania daty.

Moim zdaniem dodanie do wzorca licencji dodatkowych zastrzeżeń przez
licencjodawcę będzie skuteczne prawnie. Oczywiście pojawiają się
problemy - po pierwsze jak takie dodatkowe zastrzeżenia są sprzeczne z
treścią samego wzorca, po drugie, jak ktoś by chciał utwór na takiej
licencji wtórnie wykorzystywać w połączeniu z innymi utworami na CC
(powstaje tzw. niekompatybilność licencji).

Na marginesie możemy rozważać np. naruszenie praw autorskich do tekstu
umowy (sic!) lub naruszenie innych dóbr niematerialnych organizacji
Creative Commons dokonane poprzez posługiwanie się wzorcem oznaczanym
jako CC a będącym de facto jego modyfikacją.

Pozdrawiam,
Krzysztof Siewicz