cc-pl - Re: [Cc-pl] Ustawa Gniot

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Alek Tarkowski <alek.tarkowski AT creativecommons.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] Ustawa Gniot
  • Date: Mon, 09 Jan 2006 09:56:05 +0100

Cezary,

Jedna kwestia, ktora poruszasz, wydaje mi sie b. ciekawa:

> I najwazniejsze. DLACZEGO RESZTA SWIATA - czyli po prostu INTERNET
> mialaby respektowac jakas tam ustawe Skubikowskiego :)

to wlasciwie dwie kwestie:
1. a co z rekompensata polskich tworcow za ich utwory sciagane zagranica?
na to odpowiedz jest oczywista: nic. tego polskie prawdodawstwo w zaden sposob
nie zalatwi. na szczescie jestesmy netto importerem, a nie eksporterem
kultury.
a kazde takie sciagniecie to dobra reklama zagranica.

2. jak swiat zareagowalby na przyjecie w Polsce takiej ustawy?
na to pytanie nie znam odpowiedzi. do jej przyjecia zreszta daleko.

Poza tym, rozumiem Twoj niepokoj, Cezary - ale czy nie jest to jedna z
bardziej
rozsadnych propozycji, z jaka w ostatnich czasach wyszly OZZ? czytajac
przedstawiony przez Skubikowskiego dokument znalazlem tam zapisy, ktore mnie
zaskoczyly, przejawiajace spore zrozumienie sprawy. Pewne zaufanie budzi we
mnie tez fakt, ze podobne systemy np. w Stanach proponuja czolowi
copyfighterzy. Podstawowa roznica, o ktorej juz wspomnialem, lezy w instytucji
zarzadzajacej systemem. Gdyby tworzyc taka instytucje od podstaw, to reguly
reprezentacji artystow moglyby zostac ustalone od nowa i nie musialyby
powielac
rozwiazan znanych z dotychczasowych OZZ...

Pozdrowienia,

Alek Tarkowski

--
Koordynator
Creative Commons Polska / Poland

--
Koordynator
Creative Commons Polska / Poland
http://creativecommons.pl

  • Re: [Cc-pl] Ustawa Gniot, Alek Tarkowski, 01/09/2006