cc-pl - Re: [Cc-pl] Paczka Cc-pl, Tom 20, Numer 16

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Paweł Wizimirski <wizi AT 9lives.pl>
  • To: cc-pl AT lists.ibiblio.org
  • Subject: Re: [Cc-pl] Paczka Cc-pl, Tom 20, Numer 16
  • Date: Fri, 17 Nov 2006 10:45:11 +0100

A więc uważasz, że nie należy się ludziom możliwość oglądania
twojego filmu/słuchania twojej muzyki? To dla kogo ją tworzysz?
Patrzysz na użytkowników sieci p2p z góry jak na złodziei, i
przez to każde ich słowo traktujesz jak "wymówkę złodzieja"
[i wcale się tobie nie dziwię, jeśli niektórzy przedstawiają ci
sprawę w takim właśnie świetle i trudno im nie uwierzyć].
A twoi odbiorcy to nie "chodzące portfele", tylko żywi ludzie,
tacy jak ty, którzy TEŻ mają swoje prawa, podobnie jak ty. Mnie
akurat nie dziwi, że starają się tych praw domagać.

jakich praw? podoba mi się twój portfel więc mi go daj! moje prawo! aaaa! jakie prawo?? to raczej "rozpuszczenie żądzy" :) Najzabawniejsze dla mnie są "ściągacze kolekcjonerzy" - mają w swoich zbiorach po kilkanaście tysięcy płyt, ale 99% nigdy ich nie słuchali :)
mają prawo na to - na co im twórcy pozwolą :)
Nie każdy użytkownik sieci p2p chce cię okradać. Ja sam ściągnąłem
sporo pirackich książek w PDF, które przeczytałem raz, "po łebkach",
bo mnie nie zaciekawiły lub nie znalazłem w nich tego czego szukałem.
Gdybym miał je kupić, to wtedy to JA byłbym nieźle stratny, bo bym
wywalił qpę kasy w błoto i nic z tego nie miał oprócz stosu makulatury :P
Z drugiej strony wiele takich książek mnie zainteresowało i tylko
dzięki temu je kupiłem, mam pokaźną [i kosztowną!] biblioteczkę
książek, które uznałem za wartościowe. Gdybym wcześniej tego nie
wiedział, raczej nie wydałbym tej kasy "w ciemno". Mam też sporo
oryginalnych płyt z muzyką, której wcześniej posłuchałem sobie na
internetowych radiach czy ściągnąłem z p2p i uznałem, że warto by
było mieć je w ładnym pudełku i lepszej jakości.

hmmm... nie lubimy chodzic do księgarni i powertować? z drugiej strony książki to trochę inne "medium" - istnieje bariera migających ekranowych literek i książki, którą pożna dotknąć, czy zabrac do pociągu. z muzyką, czy filmem jest inaczej. istnieje - owszem - fetysz płyty, ale odbiór jest taki sam w przypadku oryginału i "pirackiej" kopii.
Z moich doświadczeń wynika, że jest jednak spora liczba osób, które
wcale nie chcą "okradać" twórców i potrafią ich wynagrodzić, jeśli
ich dzieła rzeczywiście na to zasługują. Gdyby im to jakoś umożliwić,
a nie stawiać z góry na pozycji "złodziei", na pewno by to robili.
sęk w tym, żeby ci ludie nie "okradali" :) poza tym - ciekawostka: do pewnego nakładu muzyk nie zarabia na płytach praktycznie nic, chyba, że je wyda płytę niskobudżetową w małej wytwórni. niestety - zgodnie z przeprowadzanymi przeze mnie ankietami ludzie rzadko "wynagradzają" muzyków, których "okradli". poza tym tekst - "jesli rzeczywiście na to zasługują" bardzo mnie rozbawił. przeciez jeśi nie zasługują - po co ściągać?

Owszem, jest to abstrakt, i każdy rozumie go na swój własny sposób,
każdy ma o nim inne pojęcie [może właśnie o to chodzi? :P]. To takie
"słowo-wytrych", pod którym każdy rozumie to, co mu pasuje.
A ty co rozumiesz pod pojęciem "własność intelektualna"? Co jest
przedmiotem tej własności i na czym ona polega? W jaki sposób
użytkownicy sieci p2p pozbawiają cię tej własności? Na jaką wartość?

na wartość mile spędzonych godzin przy muzyce, filmach etc. uważaj - te chwile są prawie bezcenne. idąc do kina płacisz, czy wypożyczając film? tak? i co z tego masz? rozrywkę! a ta rozrywka to twoja realna korzyść. co jest przedmiotem własności - tu posłużę się linkiem
http://pl.wikipedia.org/wiki/Dobro_niematerialne
http://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_autorskie
warto wiedzieć
a mówiąc tak po prostu - twórczość staje się luksusowym i bardzo drogim hobby dla pewnej grupy pasjonatow. w środowiskach muzycznych krążą kawały typu: "co mówi niepracujący muzyk do pracującego? - poproszę zapiekankę" wielu z nich traci siłę i energię do tworzenia - wytrwać mogą - nie - najlepsi - tylko najbogatsi o największych i najszerszych plecach i łopacie. co z tego, że ktoś to stworzył, jesli nic z tego nie ma, a tobie tak naprawdę to wszystko jedno. gdyby z p2p łączyło się coś więcej niż tylko roszczenie "moje! nalezy się!" to by było naprawdę miło... z drugiej strony... ale o tym za moment

90% ludzi wierzy we wszystko, w czym podane są dane procentowe...
A żeby oskarżać kogoś o łamanie praw majątkowych, to wypadałoby mu
to najpierw udowodnić. Chyba obowiązuje jeszcze w tym kraju
domniemanie niewinności? Czy może już nie?

:)

Chyba czytałeś umowy gdy je podpisywałeś? A teraz pytasz, czy ci
wolno? Znaczy nie wiesz, co tak właściwie ten ZAiKS robi i jaki
masz z niego pożytek, a na co ci nie zezwala?
Co do licencji CC to zajrzyj do FAQ, jest tam o tym mowa, jednak z
tego co wiem, są też ostrzeżenia, by podchodzić ostrożnie do licencji
CC jeśli ma się coś wspólnego z OZZ.
Było patrzeć, z kim się podpisuje cyrograf ;) Polecam też to:
http://www.zaiks-stop.v.pl/

wiem co podpisywałem, ale pamiętam o swoich prawach zapewnionych mi ustawą - tu się rodzi niewielki konkflikt :) ale myślę, że do rozwiazania. co do zaiks'u - to lubić się go nie da, ale nie lubic - po prostu nie można - mają "monopol" i tyle, a jednak mając utwory objęte ochroną - śpie spokojnie

No właśnie...
I tu mam pewne pytanie do ciebie. Chcąc wydać płytę, musisz przekazać
swój utwór jakiemuś wydawcy, oddać pod "ochronę" ZAiKS itd itp. W
efekcie z całego zysku z końcowych odbiorców do ciebie trafia jakiś
niewielki procent, a ceny twoich płyt z muzyką są niepotrzebnie dużo
droższe, niż by mogły być, przez co nie możesz z nią trafić do większej
ilości ludzi. Do tego jeszcze musisz się zastanawiać, czy jak masz
umowę z OZZ, to co ci wolno robić z twoją własną muzyką, a czego nie [sic!].
Podobnie twoi odbiorcy są sfrustrowani, bo niektórzy nie mogą sobie
pozwolić na ten "luksus", jakim są płyty z twoją muzyką, i nie wiedzą
też za bardzo, co im wolno z nią robić, a czego nie.

to zalezy od wydawcy i ciebie - na co sobie pozwolisz i czy - za wszelką cenę chcesz się "wydać", czy myślisz i tworzysz dla ludzi. masz jednak szereg praw i obowiązków, o których warto pamiętać.
Co byś powiedział, gdyby ktoś zaproponował ci dystrybucję twojej muzyki
w Internecie, poprzez sieci p2p, oferując ci niższe koszty takiej
dystrybucji niż w przypadku tradycyjnego wydawcy, trafienie do większego
grona odbiorców, danie im większej możliwości wyboru które piosenki chcą
zakupić, a których nie chcą [na płycie CD nie mają wyboru], i odciążenie
kieszeni twoich odbiorców z niepotrzebnych opłat? Poszedłbyś na taki
układ?

prowadzę netlabel :) z powodzeniem wykorzystując dla większości składów licencję cc by-nc-nd. dywagacje na temat zjawiska, że ludzie dochodzą do wniosku, że im się wszystko należy - nie wspominając o "odtwarzaczach" z rękami, czyli większością pseudo-dj'ów, którzy łamią prawa autorskie dość poważnie publikując swoje remiksy. z ciekawostek - dystrybuujemy tez płyty na licencjach cc :) wiec na cd też jest wybór. wszystko zalezy od podejścia do zarabiana - bo jakby nie byo - o to chodzi, a muzycy niszowi - zarabiają na koncertach, a net i netlabel to siła ich promocji. mimo to, nie zmienia to faktu, ze uzyszkodnicy sieci p2p ograbiaja spora grupke wydawcow z cyrografem muzyka w reku i muzyków, którzy mają już sporo zer na koncie - nie zmienia to faktu, ze mimo wszystko "kradną" - nabywają "rozrywkę" drogą "kradziezy" - to tak jak wynieść wódkę z monopolowego pod kurtką.

pozdrawiam
paweł

  • Re: [Cc-pl] Paczka Cc-pl, Tom 20, Numer 16, Paweł Wizimirski, 11/17/2006