cc-pl - Re: [Cc-pl] Licencje Share Alike

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Tomasz Ganicz <polimerek AT gmail.com>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] Licencje Share Alike
  • Date: Fri, 22 Jan 2010 23:47:12 +0100

W dniu 22 stycznia 2010 22:58 użytkownik
<kmilczarek AT poczta.sii.org.pl> napisał:
> Zapoznałem się z pełną treścią licencji Creative Commons i mam pytanie
> dotyczące części obecnej w licencjach Share Alike (dalej używam przykładu
> Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach):
>
> "
> b. Licencjobiorca może Rozpowszechniać lub Publicznie Wykonać Utwór Zależny
> jedynie udzielając do niego licencji takiej samej jak:
> I. niniejsza Licencja;
> II. jakakolwiek późniejsza wersja niniejszej Licencji o tych samych
> Atrybutach Licencji co niniejsza Licencja;
> [...]

Trochę ciężko zrozumieć o co Ci dokładnie chodzi. Jeśli stworzyłeś
dzieło i chcesz je udostępnić na CC-BY-NC-SA i CC-BY to oczywiście
możesz, bo jako twórca możesz udostępnić swoje dzieło na tylu
licencjach na ile tylko żywnie Ci się spodoba, nawet jak te licencje
są z sobą sprzeczne. Potem konsument Twojego dzieła może sobie wybrać
z tej menażerii tę licencję, która mu akurat najbardziej pasuje. W
parze CC-BY i CC-BY-NC-SA to nie będzie miało większego sensu
praktycznego, bo w takiej sytuacji każdy będzie mógł użyć to dzieło na
CC-BY i zignorować zupełnie fakt, że udzieliłeś to dzieło również na
CC-BY-NC-SA. Ze względu na to, że CC-BY nie ma warunku "SA" możesz
swoje dzieło pochodne od tego dzieła opublikować na CC-BY-NC-SA oraz
na każdej innej licencji pod warunkiem, że podasz autora i źródło
dzieła pierwotnego.

Natomiast jeśli wziąłeś dzieło na licencji CC-BY-NC-SA i stworzyłeś na
jego podstawie dzieło pochodne to nie masz żadnego wyboru i musisz
swoje dzieło pochodne również opublikować na licencji CC-BY-NC-SA. No
chyba, że się skontaktujesz bezpośrednio z twórcą dzieła oryginalnego
i nakłonisz go do udostępnienia Ci jego dzieła do stworzenia Twojego
dzieła pochodnego i udostępnienia Twojego dzieła pochodnego za jego
zgodą na licencji CC-BY czy jakiejkolwiek innej.

--
Tomek "Polimerek" Ganicz
http://www.ganicz.pl/poli/