cc-pl - Re: [Cc-pl] (brak tematu)

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: "Piotr Barczak" <piotr AT barczak.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] (brak tematu)
  • Date: Mon, 16 Jul 2007 13:48:27 +0200

> [...]
> przeciwnego -
> tylko te pola, które są w umowie wymienione. Nie wymieniono pól, to nabywca
> ma
> problem, bo może się okazać, że nabył sam egzemplarz utworu tylko z prawem
> do
> jego dozwolonego użytku osobistego.

> O ile dobrze zrozumiałem Piotra, twierdził on tylko tyle, że jeżeli w umowie
> nie
> wymieniono pól poprzez ich wyliczenie "czarno na białym" to nie powoduje to
> nieważności umowy, a jedynie zmusza do jej interpretacji. Ale powtarzam -

Dokładnie tak, z tym zastrzeżeniem, że jeśli umowa całkowicie milczy w
kwestii form korzystania/przeniesienia (choćby nie posługując się terminem
"pole eksploatacji"),
dopuszczalność wyinterpretowywania zgodnego zamiaru również budzi wątpliwości.

> Pomysł jest dobry, ale w tym przypadku (problem kolegi Aniry) wystarczyłoby
> po
> prostu uświadomić twórcom, że największym szczęściem jakie może ich w życiu
> spotkać nie jest podpisanie umowy przygotowanej przez wydawcę bez jej
> uprzedniego przeczytania. Poza tym, warto by było im uzmysłowić, że poza
> przeniesieniem całości praw mogą po prostu udzielić niewyłącznej licencji.

Mogą też przenieść prawa lub udzielić licencji wyłącznej tylko w odniesieniu
do zwielokrotnienia w formie papierowej i wprowadzenia do obrotu egzemplarzy
lub zobowiązać wydawcę do udostępnienia utworu w inny sposób (np. w sieci).
Możliwości jest wiele, ale warunkiem skorzystania z nich są:
1. świadomość przysługujących autorowi praw;
2. wola podjęcia negocjacji i nie godzenia się na warunki stawiane przez
wydawcę;
3. oraz - nie da się ukryć - choćby zbliżona pozycja stron transakcji.

pb
Kimkolwiek jesteœ... serwer tylko 50 zł
www.nazwa.pl