cc-pl - Re: [Cc-pl] (brak tematu)

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Krzysztof Siewicz <siewi AT interia.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] (brak tematu)
  • Date: 16 Jul 2007 13:28:05 +0200

> okreslono w umowie cywilnoprawnej pĂłl eksploatacji to zakĹ&#65533;ada sie,
> Ĺźe
> chodzi o wszystkie wymienione w ustawie i znane w chwili podpisywania
> umowy.

Kto tak zakłada? Jak dla mnie, art. 41 wskazuje na coś dokładnie przeciwnego
- tylko te pola, które są w umowie wymienione. Nie wymieniono pól, to nabywca
ma problem, bo może się okazać, że nabył sam egzemplarz utworu tylko z prawem
do jego dozwolonego użytku osobistego.

> Podobnie twierdzil w niedawnym mailu Piotr Barczak:

O ile dobrze zrozumiałem Piotra, twierdził on tylko tyle, że jeżeli w umowie
nie wymieniono pól poprzez ich wyliczenie "czarno na białym" to nie powoduje
to nieważności umowy, a jedynie zmusza do jej interpretacji. Np. w umowie z
wydawcą książek można by próbować uznać, że strony miały na myśli te pola
eksploatacji, które są konieczne do wydania książki drukiem, a nie te, które
obejmują np. publikację w Internecie. Ale powtarzam - to nabywca ma problem,
żeby wykazać, że istotnie taka była intencja stron.

> A czytajac ten watek na liscie mam przede wszystkim poczucie, ze
> strasznie przydalaby sie strona internetowa, ktora "przeswietlalaby"
> umowy

Pomysł jest dobry, ale w tym przypadku (problem kolegi Aniry) wystarczyłoby
po prostu uświadomić twórcom, że największym szczęściem jakie może ich w
życiu spotkać nie jest podpisanie umowy przygotowanej przez wydawcę bez jej
uprzedniego przeczytania. Poza tym, warto by było im uzmysłowić, że poza
przeniesieniem całości praw mogą po prostu udzielić niewyłącznej licencji.
Oczywiście można się tworzeniem serwisu, jaki proponuje Alek, ale dopiero w
drugiej kolejności.

Zapytam nieśmiało, czy ktoś rzucił już okiem na
http://creativecommons.pl/wiki/CCBYNCSA30ENPL i ma jakieś przemyślenia,
uwagi, komentarze?

Pozdrawiam,
Krzysiek