cc-pl - Re: [Cc-pl] I dalej / komunizm, libertarianizm.

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: "[grupa.g3] Marcin Sawicz" <marcin.sawicz AT grupag3.com>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] I dalej / komunizm, libertarianizm.
  • Date: Thu, 21 Dec 2006 08:14:11 +0100

Hej,

to ja tylko trzy sprawy

1. wielu ludziom, którzy pierwszy raz w życiu usłyszą o CC nasuwa się skojarzenie "komuna" dlatego tak ważne jest, aby od tego skojarzenia uciekać. Sam nie raz musiałem tłumaczyć długo i zawile dlaczego nie jest. nawa "dotkomunzim" u mnie także wywowała skrzywienie - nie dlatego że jestem wrogiem komunizmu w każdej postaci (np. PiS) ale własnie dlatego, że wiem, że takie nazewnictwo i retoryka wyrządzają więlką krzywdę idei wolnej kultury. Są to ciosy zadane bezmyslnie i łatwo, jednakże nadrobić straty bywa bardzo trudno. Tymsamym jestem również przeciwnikiem nawiązań estetycznych.

2. o ile pamiętam nie ma tak, że Libertarianie są przeciwko wolnej kulturze, czy za. Zdania są podzielone. Więc prosze sobie nie wycierać ust w dyskusji, że Libertarianie są za czy przeciw - lepiej używać konkretnych nazwisk. Dla nie znających tematu - polecam tekst nie raz na tej liście wspominanego Kinsella - http://mises.pl/site/subpage.php?id=53&content_id=255&view=full

3. Lipszyc: problem przy określeniu, że "nie ma zysków, nie ma tantiem" jest o tyle problematyczny, że konieczne byłoby dalece idące przekonstruowanie pojęcia "zysk". Zaczynając od niefinansowych form zysku, poprzez wszelkie inne "koszta transakcji" i inne takie - zresztą sa na tej liście mądrzejsi co potrafią to rzetelnie wyjaśnić (np. Rafał). Gdyż głoszenie takiego hasła tak po prostu może zostać źle zrozumiane. Natomiast zgadzam się ze skróceniem czasu obowiązywania i upubliczniania przynajmniej na potrzeby obywateli danej wspólnoty która wyłożyła pieniądze zamówionych dzieł (czy tą wspólnota będzie gmina, państwo, czy UE... itp.).

pozdrawiam,
Marcin Sawicz