cc-pl - Re: [Cc-pl] ZAIKS przegrał

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Krzysztof Siewicz <siewi AT interia.pl>
  • To: cc-pl AT lists.ibiblio.org
  • Subject: Re: [Cc-pl] ZAIKS przegrał
  • Date: 10 Jan 2006 13:55:36 +0100

Przepraszam wszystkich za nieodpowiedzialne porównanie z samochodem. Ale
nasunęło mi się kolejne - w odniesieniu do opłat rekompensacyjnych. Przecież
odpowiedzią na problem kradzieży aut jest system ubezpieczeń, w którym każdy
z właścicieli samochodów płaci składkę na wypadek kradzieży, które dotykają
tylko niektórych. Składkę płacą właściciele, a nie złodzieje. Czy byłoby
opłacalne ubezpieczanie twórców na wypadek nieautoryzowanego
rozpowszechniania (kopiowania) ich utworów? Chyba nie...

Co do wprowadzenia niezbywalności praw autorskich:

Zastanawiam się, czy istnieje inna droga skłonienia twórców do nie
przenoszenia swych praw, poza ustawowym wyłączeniem zbywalności tych praw.
Wydaje mi się to po prostu bardzo trudne w egzekucji - trzeba by było bowiem
zakazać także zobowiązania się do nie korzystania ze swoich praw (czyli
licencji wyłącznych).

Może bardziej realne jest ustanowienie maksymalnego okresu, na jaki mogą być
przeniesione prawa autorskie lub udzielona licencja wyłączna. Zresztą w
polskim prawie już funkcjonuje coś podobnego (art. 56 i nast.) - możliwość
odstąpienia lub wypowiedzenia ze względu na istotne interesy twórcze, max 5
lat dla licencji na czas oznaczony, możliwość wypowiedzenia licencji
zawartych na czas nieoznaczony. Może zatem należałoby po prostu korzystać z
tych przepisów?

Pozdrawiam,
Krzysztof Siewicz

Jedyny taki CZAT! >>> http://link.interia.pl/f18ee