cc-pl - Re: [Cc-pl] ZAIKS przegrał

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: "z.a.kaleta" <sanskryt AT op.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] ZAIKS przegrał
  • Date: Tue, 10 Jan 2006 12:26:24 +0100

Dnia wtorek, 10 stycznia 2006 11:14, Krzysztof Siewicz napisał:

> A ja wczoraj rozmawiałem z pewnym profesorem, którzy przekonywał mnie, że
> ani opłaty, ani DRM, tylko po prostu zakazanie twórcom przenoszenia praw
> autorskich oraz udzielania wyłącznej licencji rozwiąże jak ręką odjął
> wszystkie problemy.
>
> Co Wy na to? Osobiście mi się to nie podoba - jeżeli twórca nie jest na
> tyle przenikliwy, aby nie przenosić swych praw majątkowych lub nie udzielać
> wyłącznej licencji to prawo nie powinno traktować go jak małego dziecka. To
> trochę tak, jakby zakazać mi sprzedaży mojego samochodu, a umożliwić
> jedynie jego wynajmowanie...

> [...]
A mnie ten pomysł się podoba. Korzyści są następujące:
1. sensowna ochrona przed wyzyskiem początkujących twórców, którzy w
zderzeniu
z wydawcą lub firmą muzyczną nie mają żadnych szans na negocjowanie
sensownego kontraktu.
2. ochrona konkurencji na rynku muzycznym, książkowym i gazetowym.
Ponadto porównanie z samochodem jest całkowicie błędne. Nie można porównywac
praw do rzeczy (konkretne, namacalne, zużywające się w trakcie użytkowania
występują jednostkowo i raczej nie wynajmie się ich na raz dwóm osobom) i
praw do "praw" (niejasne, nieintuicyjne, niezużywające się w trakcie
użytkowania i możliwe do udostępnienia dowolnej liczbie osób równocześnie).
Analogia powoduje więcej problemów niż ich rozwiązuje.
--
z.a.kaleta (sanskryt), registered Linux User #279350