cc-pl - [Cc-pl] Napisy, napisy....

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: "Jarek Jaworski" <jaworski AT ilustrator.info>
  • To: cc-pl AT lists.ibiblio.org
  • Subject: [Cc-pl] Napisy, napisy....
  • Date: Mon, 19 Dec 2005 12:21:30 +0100

Racja, że nasz rynek to "pikuś" w porównaniu z USA.
Ale problem lezy chyba gdzie indziej. W tym co stało sie powodem dyskusji i
apelu festiwalu Camerimage o zakazaniu telewizjom komercyjnym emitowania
reklam w środku filmów. Początkowo pomyslałem że zagraniczni operatorzy i
rezyserzy odrzucą tę propozycję. Ale oni uznali, że reklama puszczona w
środku filmu uderza w kompleksowośc dzieła i poparli apel!
Podkreślili, że na całośc filmu składa sie wiele elementów - i obraz, i praca
reżysera, i muzyka, i warstwa słowna.
W tym samym czasie, podczas przyznawania Europejskich Nnagrod Filmowych w
Berlinie, niekórzy filmowcy wyrazili oburzenie tym, że nie mają wpływu na
wersje filmów pokazywane w różnych krajch - chodziło głownie o kwestię
dubbingu.
Do czego dążę.

Wiele części składowych tworzy film - jako jedno dzieło. Tak jak farba,
werniksy, oleje, płótno etc tworzą obraz.
Otóż napisy są zdaniem wielu, również cześcią składową ostatecznego działa,
jakim jest film i ich nieodpłatne "rozdawanie" nie różni się niczym od
zgrania muzyki z filmu i sprzedawania jej na płytkach na rynku.
Czy w zwiazku z tym, w jakiś sposób, darmowe oddawanie częsci dzieła, jaką w
tym świetle rozumowania są napisy, nie ułatwia piractwa? Bo gdy w polskich
zasobach nie ma danego filmu, ściągasz go z USA, Francji, Szwecji, dodajesz
tylko napisy i voila!

Ten tor myślenia naprowadził mnie na sugestię, że może jednak Gutek ma nieco
racji w tym czego chce?
Wybaczcie laikowi, ktory nie zna sie na p2p [nie mam nawet maleńkiej Kaazy,
anie emulka w moim komputerku :))], błędy i nieświadomość rynku w tej
materii, ale takie miałem przemyślenie i chciałem je poddac przemyśleniom
Waszym :)

PS: A z Filmoteką Narodowa racja święta! Chodziło mi rzeczywiscie o produkcje
amerykańskie, ale w tempie w jakim pisałem nieco sie zagubiłem.
PS2: nie używam chwytów retorycznych tylko skrótów myślowych. Nie mam
interesu by nazywac kogokolwiek bandytą. Swoją droga słowo "pirat" już dawno
przestało miec konotacje mordercze, a ma raczej humorystyczne, ot "Piraci z
Karaibów" i pan Stallman demonizuje nieznacznie.

PS3: > Dyskutować na pewno trzeba, ale o rzeczowe podejście będzie trudno.
Interesy
> obydwu stron są zbyt rozbieżne.
To niestety prawda okrutna. Ale nadal uważam, że - jeżeli ktoś wkłada w coś
pieniadze, by to wyprodukować, to nie powinno nikogo dziwić, że będzie
walczył o to, by nie rozchodziło się to za darmo. Ani w całości, ani w
częściach.
Jeżeli ktoś chce oddac swoje prawa do - na przykład scenariusza - cudownie!
niech to robi! Ale niech pamięta, że przy jego ekranizacji pracowało ze 100
osób [mówię o małym filmie] i każda z nich musiałaby wyrazić zgodę na to
oddanie. Bo też włożyły swoją pracę. A jeżeli bycie filmowcem jest ich
zawodem, to raczej byłoby niemoralnym żądać od nich oddawania swego
wynagrodzenia.
Wciąż zapominamy o jednym - film to przemysł.

By powstał, musi być Kreator, Autor!
Ale musi być też wózkarz, szwenkier, sekretarka planu, kierowca, kucharz w
przyczepie kateringowej. Im placi producent. Jak producent powie - nie płace,
bo film nie przyniósł kasy, bo legalnie zarobił X , ale nielegalnie poszedł w
świat za XXX i jestem na minusie? To wtedy co?

To moje wnioski z rozmów z ludźmi prtacujacymi po prostu w "przemyśle
filmowym", dla których ta robota to często to samo co praca w hurtowni. Tyle,
że do "gwiazd" blizej :)

Pozdrawiam świątecznie i znikam.
Jarry