cc-pl - Re: [Fwd: Re: Re: [Cc-pl] Serwiso m z napisami do filmów grozi likwidacja]

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: szkott AT interia.pl
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Fwd: Re: Re: [Cc-pl] Serwiso m z napisami do filmów grozi likwidacja]
  • Date: 16 Dec 2005 08:27:33 +0100

Witam wszystkich,
mam wrażenie, że z tym wszystkim jest trochę nie tak jak w liście Jarry'ego.

>Justyna Hofmokl napisała:
> przesyłam list Jarka nt. napisów
>
> Nie jestem pewien, ale chyba coś z racji jest w słowach Duszyńskiego i
> blokowaniu tych serwisów. To chyba prawda, ze tylko Gutekl sprowadza do
> nas kino ambitne, bo nikomu innemu to sie nie opłaca. Musiał stworzyć
> giganta dystrybucyjnego by ściągać te filmy, bo mała firma padłaby od
> razu. Akurat siedzę w kwestiach festiwali filmowych dość mocno i
> rzeczywiście jest trudno zdobyc coś, bo wciąż słychać z zagranicy - "wam
> nie damy bo u was jest piractwo".

Tu jest kilka spraw pomieszanych.
Po pierwsze, w porównaniu z Zachodem polskie p2p to amatorszczyzna (zbyt
wolne łącza, niewielu użytkowników...).
Po drugie, w przypadku festiwali filmowych i problemów z wypożyczaniem
filmów, nie idzie o 'piractwo' p2p. A przynajmniej nie przede wszystkim. Tu
raczej idzie o to, że istnieje obawa, iż dany film, wypożyczony na festiwal,
zostanie skopionwany, pojawi się na DVD i będzie sprzedawany na targach,
bazarach etc. (nazwijmy to 'piractwem' klasycznym).
Panu Duszyńskiemu idzie natomiast o napisy do filmów, które są ściągane z
sieci. To inna sprawa.
Aha - że na Zachodzie postrzegają nas stereotypowo ("u was jest piractwo").
Co na to począć. Jeżeli wymianę p2p uznamy za 'piractwo', to w stosunku do
USA czy Europy Zachodniej jesteśmy jeszcze daleko.

> Nawet Filmoteka Narodowa, instytucja
> państwowa, całe zbiory zagraniczne powojenne ma nielegalne - nie mozę ich
> udostępniac i trzeba filmy, nawet dosc popularne tytuły, sprowadzać za 10
> tys. dolarów z USA, nie z Warszawy!

Filmoteka ma zagraniczne zbiory powojenne jak najbardziej legalne. Z tym, że
nie dotyczy to filmów amerykańskich. Zatem nie ma problemu z wypożyczeniem z
Filmoteki filmu niemieckiego, włoskiego, brytyjskiego, węgierskiego... Wiem,
bo wypożyczałem do kina studenckiego. Nie da się natomiast wypożyczyć filmów
amerykańskich, co wynika z przyczyn prawno-finansowych.

> Nie wiem czy na tych serwisach umieszczano napisy zrobione "społecznie"
> przez tłumaczy, czy też je "zapożyczano" od kogoś, ale to faktycznie cios
> nozem w plecy dystrybutorów.

W serwisach tych, jak mi się wydaje, są napisy jedne i drugie: czyli
tłumaczone na własną rękę i wzięte skądinąd (DVD, telewizja...). Nazywanie
tego "ciosem nożem w plecy dystrybutorów" to dobry chwyt retoryczny. Równie
dobry, jak nazywanie użytkowników p2p "piratami" (aż zacytuję Stallmana:
"Wydawcy często nazywają zabronione kopiowanie 'piractwem'. Tym samym
insynuują, że nielegalne kopiowanie jest etycznie równoważne atakowaniu
statków na morzach, porywaniu i mordowaniu ludzi nimi płynących"). Niemniej
jednak jest to bardzo słaby punkt wyjścia do dyskusji jaki jest rzeczywisty
wpływ DivX/Xvid, p2p i innych tego typu wynalazków na dystrybucję filmów (a
szczególnie na dystrybucję niszowych filmów).

> Już jeden rynek polski tak zabiliśmy - muzyczny.

???????????????

> Moze trzeba podyskutować
> poważnie o tym czy rzeczywiście Gutkowcy nie mają troche racji.
> Wszystko nie może być za darmo, tym bardziej, że gdzieś, ktoś wkłada
> realne pieniadze w to, aby to coś powstało.
> Jarry

Dyskutować na pewno trzeba, ale o rzeczowe podejście będzie trudno. Interesy
obydwu stron są zbyt rozbieżne.

Pozdrowienia,
Krzysiek Pietrowicz

Zobacz finalistki Miss World!!! >>> http://link.interia.pl/f18e8