cc-pl - Re: [Cc-pl] Blokowanie reklam - sprzeciw wobec komercji czy naruszenie praw twórcy serwisu

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: "Tomasz Ganicz" <polimerek AT gmail.com>
  • To: "Creative Commons Polska" <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] Blokowanie reklam - sprzeciw wobec komercji czy naruszenie praw twórcy serwisu
  • Date: Tue, 28 Aug 2007 00:03:38 +0200

27-08-07, Piotr Barczak <piotr AT barczak.pl> napisał(a):
> To zbyt powierzchowne potraktowanie sprawy. Przełączanie kanałów można
> porównać z omijaniem stron z reklamami, ale nie ze zmienianiem layout'u, co
> jest skutkiem korzystania ze skryptów. Tutaj bliżej byłoby do porównania z
> PVR, ale też nie do końca (różnica między programem a stroną jest dość
> oczywista).

No nie wiem. Oglądam film, a jak leci blok reklamowy to wyłączam
dźwięk i idę sobie do zrobić kawę. Jak jestem bardziej technologicznie
zaawansowany to mam telewizor, który potrafi na jednym ekranie
wyświetlać kilka kanałów TV. Dzięki temu np: gdy oglądam program
sportowy (np: wyścigi formuły 1) mogę się szybko przełączać na ten
kanał, który aktualnie nie przerywa relacji reklamami.

A jak wchodzę na stronę WWW to mam filtr, który mi usuwa z niej
reklamy. W obu przypadkach, po prostu "nie płacę" za dostarczone
treści oglądaniem reklam, na czym oczywiście zależy dostarczycielom
tych treści, więc w jakimś tam sensie zachowuję się w stosunku do nich
"nielojalnie". Faktycznie jednak, różnica jest tylko w zastosowanych
środkach technicznych. Najbardziej prymitywny - to jest pilot TV z
wyłączeniem dźwięki i wizyta w czasie bloku reklamowego ubikacji bądź
kuchni - a być może najbardziej zaawansowany - przeglądarka
internetowa z inteligentnym filtrem reklam.

Nadawcy komercyjnych programów TV od dawna przyzwyczaili się do tego,
że oglądalność ich programów w trakcie bloków reklamowych zawsze
trochę spada, a teraz pora na dostarczycieli stron WWW, którzy muszą
zaakceptować fakt, że część oglądaczy ich stron zainstaluje sobie
filtry antyreklamowe. W obu przypadkach nadawcy reklam liczą zapewne
na to, że jakiś (zazwyczaj spory) odsetek widzów jednak te reklamy
obejrzy - z lenistwa, głupoty, siłą rozpędu, czy jakichkolwiek innych
przyczyn.

No i wreszcie istnieją w obu przypadkach dostawcy treści, którzy
rezygnują z reklam w zamian za bezpośrednie opłaty za samą treść.
Oczywiście muszą oni mieć w ofercie naprawdę szczególnie dobry towar.
W świecie TV stanową oni mniejszość, o tym ilu ich będzie w świecie
stron WWW zadecyduje zapewne po prostu rynek.

Ciekawa sprawa, że ze względu na stosunkowo niskie koszty "nadawania"
poprzez strony WWW, możliwe są różne nowe modele zarabiania na
dostarczaniu treści, np takie przedziwne zjawisko jak Wikipedia,
która dostarcza treść tworzoną przez samych czytelników, bez żadnych
reklam, a tylko bazując na dobrej woli wpłacania indywidualnych
donacji od tychże czytelników.

--
Tomek "Polimerek" Ganicz
http://www.poli.toya.net.pl