cc-pl - Re: [Cc-pl] Blokowanie reklam - sprzeciw wobec komercji czy naruszenie praw twórcy serwisu

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: "Piotr Barczak" <piotr AT barczak.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] Blokowanie reklam - sprzeciw wobec komercji czy naruszenie praw twórcy serwisu
  • Date: Tue, 28 Aug 2007 11:59:42 +0200

> Widze, ze Piotr natrafil na jeden z tych tematow, ktory natychmiast
> sklania do wytoczenia armat! Gratuluje, to troche jak wygranie w
> totolotka (takiej powiedzmy trojki)!

Faktycznie udało się rozpalić grupę nieco senną w porze wakacyjnej (czyżby
wszyscy mieli tyle pracy co ja;-)).

> Z drugiej strony interesuje mnie perspektywa bardziej pragmatyczna,
> ktora przyjmuje, ze jednak tu i teraz finansowanie przez reklamy jest b.
> popularna metoda zarabiania w internecie. Fakt, ze chetnie ujrzalbym
> solidne dane pokazujace, kto i jak rzeczywiscie na tym zarabia - czy
> poza duzymi serwisami zaangazowanymi w cala reklamo-marketingowa
> machine, mozna skutecznie prowadzic serwis zarabiajac na reklamach? i
> czy warto?

Mnie również trudno a priori odrzucić ową "pragmatyczną perspektywę". Choć
nie ukrywam, że wycinam reklamy jak leci i uważam AdBlock za najbardziej
użyteczną wtyczkę Firefoxa.
Dlatego cieszę się, że dyskusja w pewnym momencie odeszła od pełnej negacji w
kierunku poszukiwania możliwych do zaakceptowania rozwiązań.

> W kazdym razie, patrzac z takiej pragmatycznej perspektywy okazuje sie,
> ze brak dobrych alternatyw. Eksperymentuje sie z roznego rodzaju
> subskrypcjami, "zbiorkami" na sfinansowanie powstania tresci,
> patronatem, itp. - ale zaden z tych modeli sie nie przyjal. Mikrooplaty
> okazaly sie byc zupelnie nierealne (szczegolnie w Polsce, ze wzgledu na
> niska popularnosc kart kredytowych w polaczeniu z drakonskimi marzami
> operatorow nakladanymi na oplaty przez sms).

(...)

> Mozna powiedziec, bolaczka wydawcy, smierc posrednikom, autor sobie
> poradzi! Ale zarowno serwis polski jak i Open Democracy to wazne
> projekty. Wierze, ze skoro serwis polski opiera dzialalnosc na
> komercyjnych sponsorach, to inaczej sie tu i teraz nie da.

Zbiórki czy patronaty nie tworzą biznesu. Można tak prowadzić pojedyncze
serwisy, ale trudno na tej podstawie wykreować jakieś rozwiązanie modelowe.
Dlatego problem finansowania działalności w internecie wart jest chwili
refleksji.

pb
Kimkolwiek jesteœ... serwer tylko 50 zł
www.nazwa.pl