cc-pl - Re: [Cc-pl] Blokowanie reklam - sprzeciw wobec komercji czy naruszenie praw twórcy serwisu

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: "Piotr Barczak" <piotr AT barczak.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] Blokowanie reklam - sprzeciw wobec komercji czy naruszenie praw twórcy serwisu
  • Date: Mon, 27 Aug 2007 14:40:21 +0200

1. Proszę nie ustawiać mnie w pozycji obrońcy. Jak już pisałem nie mam na ten
temat wyrobionej opinii. Wskazując konsekwencje i sposoby myślenia próbuję
jedynie poszerzyć temat dyskusji.

> W ramach dozwolonego prywatnego użytku mam prawo z rozpowszechnionym
> utworem robić co mi się żywnie podoba. Nie tylko zmieniać układ
> strony WWW, automatycznie lub ręcznie, ale całkowicie, absolutnie
> dowolnie modyfikować treść.

2. Kwestia do dyskusji z uwagi na dualizm praw autorskich, ale nie miejsce na
to.

> Ojejku! A ja kiedy w telewizji reklamy lecą, wyłączam dźwięk!
> Zmieniam więc "layout" reklamy. Jak można było dopuścić
> do produkowania pilotów, które mają przycisk "MUTE"?!?
> To też problem MORALNO-ekonomiczny, prawda?

3. Oczywiście można w ten sposób zamknąć temat. Spróbujmy jednak wyobrazić
sobie konkretną sytuację. Choćby serwis poświęcony Ameryce Południowej,
którego twórca utrzymuje się z reklam biur podróży. Dzięki nim ma pieniądze
na podróże i rozwijanie serwisu. Jeśli wielu użytkowników skorzysta z
możliwości blokowania, jego wpływy mogą okazać się niewystarczające. W
efekcie będzie on zmuszony do oferowania produktu gorszej jakości (będzie
musiał "sprzedawać treść" lub zarabiać w inny sposób niż ślęczenie w
bibliotekach lub podróże po Andach). Oczywiście możemy powiedzieć, że wolny
rynek wszystko wyreguluje.

Ale z drugiej strony chyba zależy nam, żeby potencjalni odbiorcy mieli
możliwie szeroki dostęp do najwyższej jakości treści, a dostęp poprzez sieć
jest zdecydowanie tańszy (i przez to szerszy) niż np. przez prasę.
Utrudnianie prowadzenia działalności w sieci prowadzi więc w rezultacie do
ograniczenia dostępu do treści.

Chodzi o to, że w sieci nie można dokonywać oceny mając na uwadze wyłącznie
wielkie koncerny, czy top 10 portali.

pb
Kimkolwiek jesteœ... serwer tylko 50 zł
www.nazwa.pl