cc-pl - Re: [Cc-pl] Remiks lessiga

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Tomasz Ganicz <polimerek AT gmail.com>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] Remiks lessiga
  • Date: Sun, 10 Jan 2010 00:21:48 +0100

W dniu 10 stycznia 2010 00:08 użytkownik Perun <bruthus AT interia.pl> napisał:

> Też jestem ciekaw. Ale publikacja w sieci oryginału na cc nie oznacza
> przecież, że wydawnictwo nie uderzyło bezpośrednio do autora. Swoją drogą,
> szkoda, że kolejna przetłumaczona na polszczyznę publikacja Lessiga nie
> została puszczona również w sieci na licencji cc. To trochę tak, jakby
> remiks nie wpisywał się w wolną kulturę (nawiązuję, oczywiście, do tytułów)
> i jakby okazało się, że nie warto, że się nie opłaca. W mojej opinii kolejna
> w Polsce książka Lessiga krokiem wstecz, przynajmniej propagandowym, dla
> idei wolnej kultury w tym kraju :/

Żadne wydawnictwo nie może przecież wydać niczego na podstawie
licencji CC-BY-NC, bo ta licencja to uniemożliwia. Musieli więc
uderzyć do autora, aby móc to wydać i pewnie odpalili mu zwyczajową
stawkę. A jak już uderzyli, zapłacili mu i podpisali z nim normalną
umowę, to potem zatrudnili tłumacza na normalnych, komercyjnych
zasadach i niby dlaczego mieliby sobie strzelać w stopę udostępniając
to tłumaczenie na CC-BY-NC w sieci? No chyba, żeby sam Lessig to na
nich wymógł w umowie, ale oni z kolei mogli zagrozić, że w takim razie
tego nie wydadzą.

--
Tomek "Polimerek" Ganicz
http://www.ganicz.pl/poli/