cc-pl - Re: [Cc-pl] dyskusja o aktualizacji licencji w serwisie Vagla.

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: piotr.wasilewski AT autograf.pl
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] dyskusja o aktualizacji licencji w serwisie Vagla.
  • Date: Wed, 18 Jul 2007 11:18:44 +0200

> [...]
>sensu stricte. Bo jeśli przestaje, i przyjmujemy wariant licenci
>"CC-By.pl" to musimy się loiczyć, że ew. sprawy interterytorialne będą
>rozwiązywane na podstawie prawa międzynarodowego prywatnego, które służy
>do rozwiązywania wszelkich kolizji. Idąc dalej, wydaje mi się, że przy
>takim założeniu (wersje "pl") nie będziemy mogli powoływać się na
>angielski tekst licencji w relacji z z odbiorcą np. w USA.
>
>No chyba, żeby licencjonować podwójnie - licencja polska, do stosowania
>na terytorium polski (czy też UE) i angielska w innych przypadkach.

Z tego co wiem, nie ma juz czegos takiego jak jedna licencja CC-wzorzec i jej tlumaczenia. Jest kilkadziesiat rownorzednych licencji, w roznych jezykach. Taka zasada zreszta de facto funkcjonowala i wczesniej.

Dlatego tez, oprocz kwestii zwiazanych z prawem prywatnym miedzynarodowym trzeba pamietac, ze jesli rozpowszechniam np. w Brazylii moj utwor na licencji polskiej (CC.pl) i na ten utwor natknie sie ktos w USA, to nie bedzie on mogl skorzystac (w celu odczytania co mu "moja" licencja daje) z zatwierdzonego przez CC tlumaczenia licencji CC.usa, tylko bedzie musial, dokladnie slowo w slowo, przetlumaczyc licencje CC.pl, ktora sie posluzylem i takie tlmaczenie w jezyku angielskim zbadac pod katem waznosci/skutecznosci jego postanowien z prawem USA.

Innymi slowy, zatwierdzone przez Creative Commons (jako oragnizacje) narodowe wersje licencji nie sa de facto tylko ich tlumaczeniami, z uwagi wlasnie na to, ze dostosowuja licencje do poszczegolnych systemow prawnych. W przykladzie opisanym powyzej moze sie okazac (to jest tylko przyklad, pewnie naprawde w tym przypadku akurat tak by nie bylo), ze jakies postanowienie z tlumaczenia CC.pl okaze sie nieskuteczne na gruncie prawa amerykanskiego, a jest ono zastapione innym, skutecznym na gruncie prawa amerykanskiego postanowieniem CC.usa.

Pomimo, ze osoby odpowiedzialne za koordynowanie tworzenia narodowych wersji licencji CC bardzo dbaly o to, aby odstepstwa jednej od drugiej byly jak najmniejsze, pewnych kwestii nie udalo sie ominac. Na szczescie wszystkie te problemy zostaly zauwazone i wersja 3.0 licencji CC zawiera wiele uelastyczniajacych regulacji (np. w kwestii wynagrodzen i OZZ, praw osobistych).

Pozdrawiam,

Piotr Wasilewski