cc-pl - Re: [Cc-pl] tlumaczenie ksiazki na licencji BY-SA

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Adam Przybyla <adam AT ertel.com.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] tlumaczenie ksiazki na licencji BY-SA
  • Date: Wed, 20 Dec 2006 17:26:10 +0100

On Wed, Dec 20, 2006 at 12:05:10AM +0100, Alek Tarkowski wrote:
> czesc,
>
> mam wrazenie, ze paradoksalnie tlumaczenie ksiazki na licencji BY-SA
> (np. Code v2 Lessiga) jest trudniejsze od tlumaczenia ksiazki na
> licencji BY-NC-SA (np. Wolna kultura Lessiga). a konkretnie z wydaniem
> jej drukiem
> to dlatego, ze w przypadku tej drugiej wydawca podpisuje umowe z autorem
> oryginalu na wydanie komercyjne - wie wiec, ze ma prawa do wydania na
> wylacznosc. tymczasem w przypadku, gdy autor z gory, poprzez licencje
> CC, udziela zgody na uzycia komercyjne, taka umowa przestaje miec sens.

> [...]
... podpisuje umowe z kims kto najlepiej wie co tam ma byc,
wydawca to nie jest tylko duza drukarka z napisem "tu wsadzic dyskietke
z plikiem .doc". Wydanie ksiazki jest procesem wspolnym, w ktorym bieze
udzial i autor i wydawnictwo, podsylajac uwagi, sugestie, takze
poprawki. Kto jak kto, ale nikt poza autorem a reaczej koordynatorem
calosci nie wie chyba najlepiej co w jego dziele jest. Jesli jest to
powazne wydawnictwo, to bedzie chetne na wspolprace z Autorem.
Chyba ze to wydawnictwo to "pan kazik z kserofka", ale do tego powinnismy
sie chyba przyzwyczaic, tak jak w przpadku open source, mozna bylo kupic
dystryubucje przygotowana i suportowana przez Redhat'a ale mozna
i bylo poprzestac na auroksie ... Z powazaniem
Adam Przybyla