cc-pl - Re: [Cc-pl] tlumaczenie ksiazki na licencji BY-SA

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: "Agata Glazewska" <agata.glazewska AT gmail.com>
  • To: "Creative Commons Polska" <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] tlumaczenie ksiazki na licencji BY-SA
  • Date: Wed, 20 Dec 2006 06:09:54 +0100

czesc,

mysle, ze na uzytek wydawcy mielibysmy takie

pros:
- zysk; autor zrzekl sie wynagrodzenia, wiec potencjalnie wydawca moze wiecej zarobic
- niezaleznosc; wydawca nie musi podpisywac z autorem umowy, ma wiec swobode odnosnie wszystkich dzialan zwiazanych z publikacja

contras:
- obawy; chyba takie wydanie byloby ewenementem, wiec wydawca nie do konca wie, czego sie moze spodziewac; jak wiadomo, nowosci i zmiany sa stresujace
- innych nie widze..

co do wylacznosci, klopot widzialabym tylko ten, ze jesli przedsiebiorczy wydawca zdecydowalby sie na publikacje, nie musialby nikogo o tym informowac; wiec nie wiedzielibysmy, czy ktos jest pierwszy, czy dziesiaty. rzeczywiscie, jesli nastapilby wysyp zainteresowania tytulem, kolejni wydawcy mogliby miec coraz mniejszy popyt; chyba, ze mieliby wydanie lepsze od poprzednika; skoro jednak eksperymentujemy, tj. rynek wydawniczy nie przywykl do konkurowania na polu wykorzystujacym licencje CC, zgodzilabym sie z Rafalem, ze wydawca jest na bezpiecznej pozycji. zwlaszcza wziawszy pod uwage powodzenie 'wolnej kultury'. ci, ktorzy ja kupili, beda prawdopodobnie zainteresowani kolejnymi tytulami autora.

podobnie wzgledny jesli chodzi o zainteresowanie wydawcow, wydaje mi sie model zastosowany przez Wikipedie, o ktorym pisze Tomek. CC jest slabo rozpoznawana przez zewnetrzne srodowiska. umieszczanie logo CC byloby wiec bardziej z korzyscia dla nas, niz dla wydawcy. chyba, ze rzeczywiscie znajdzie sie bardzo swiadomy wydawca.. dla takiej opcji warto byloby sprobowac argumentu, ze nasze logo uatrakcyjni wydanie. jeszcze wazniejsze jednak wydaje mi sie, zeby nie ograniczac swobody wydawcy (pierwszego, czy kolejnego) dajac mu jakies oficjalne 'przyklepania'. cala frajda dla wydawcy z licencji NC, ze niczego takiego juz nie potrzebuje.

w sumie, nie wydaje mi sie, zeby mialo byc trudniej przy kolejnym tlumaczeniu, wiele zalezy od zrozumienia tematu przez wydawce. wsip daly sie namowic na wydanie, pomimo darmowej wersji w internecie. to mi sie wydaje trudniejsze, niz sprawa wylacznosci. ale chyba trzeba byloby to sprawdzic. moze najpierw nalezaloby poszukac wydawcy a potem tlumaczyc?

pozdrowienia
agata