cc-pl - [Cc-pl] O DRMach

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: anirawojan AT tlen.pl
  • To: cc-pl AT lists.ibiblio.org
  • Subject: [Cc-pl] O DRMach
  • Date: Mon, 27 Mar 2006 10:51:55 +0200

Pozwolę sobie wnieść do ciekawego wątku, jaki się tu pojawił, a
mianowicie do DRMów taką oto dygresję:
Drm, jak wiadomo jest patentem Microsoftowym. Czytając uważnie
licencję, jakiej nam Piękny BG udziela dowiadujemy się, że
licencjodawcą zadrmowanych treści w stosunku do uzytkownika
docelowego czyli licencjobiorcy jest...zawsze i wszędzie Microsoft.
Jak to działa w praktyce...?
Przypuścmy, że nagraliśmy piosenkę "Zielona Wiosenna KAczuszka",
chcemy ją "za-drmowaną" sprzedawać lub udzielać drmowej (nie mylić z
d a r m o wą) struktury wraz z zawartością (kontentem) uzytkownikom
docelowym. Z jakiegos powodu Microsoft dochodzi do wniosku, że my
jesteśmy "nie halo" i ...kładzie łapę na kontencie. Mało tego -- ma
prawo do wszystkich zysków z tego tytułu. Jesli się nie zgadzamy
możemy Microsoft podac do sądu (ha ha ha)
Jesli drmujemy cudzą treść, bo np. jesteśmy uprawnieni na podstawie
umowy licencyjnej z muzykami z zespołu "Syf" na "spzredaż" truetona
z piosenką "ZWK" to zasadniczo nie mamy na dzień dobry żadnych praw,
bo wszystkie prawa w zakresie udzielania licencji drmowej ma
Microsoft. My jestesmy wyłącznie "dystrybutorami" drm'a. To taka
figura, w której DRM jest, mówiąc w języku laików "wazniejszy" od
kontentu, jest jednostą naczelną.
UWAGA! Drmy działają wyłącznie w komputerach. Jesli jest utwór np.
muzyczny zadrmowany, to albo nie możemy go sciagnąć na odtwarzacz
MP3 lub komórkę, albo sciągając go pozbawiamy go dRM'a (zaleznie od
rozwiazań programistycznych).
Moja konkluzja jest taka, żeby uciekać z objęć Pięknego BG, a zatem
- na niwie wolnej kultury, wolnej cywilizacji, miłości bliźniego,
myśląc o dolinie Serengeti, o dźwiękach, które nie należą do
nikogo.... nie wspomagać alienacji społecznej i ekonomicznej
ludzkości poprzez budowanie blokad. Myślę, ze trzeba tłumaczyc i
propagować ideę swobodnej wymiany wiedzy i osiągnięć, a zatem -
obalac mit DRM'a.
Marzenie - że będziemy tu uczyc się otwierać, a nie zamykać.
pozdrawiam wszystkich
anira