cc-pl - Re: [Cc-pl] jeszcze raz NC

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Krzysztof Siewicz <siewi AT interia.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] jeszcze raz NC
  • Date: 04 Oct 2005 15:32:41 +0200

Witam,

Po pierwsze, jest różnica pomiędzy promowaniem licencjonowania na CC w ogóle,
a promowaniem korzystania z muzyki na CC bez NC przez różne jednostki
działające dla zysku, które w ten sposób mogą zrobić sobie reklamę i
zaoszczędzić na opłatach licencyjnych. Może na początek warto by skupić się
na czymś konkretnym - a to drugie wydaje mi się bardziej konkretne niż
pierwsze.

To całe przedsięwzięcie powstałe po mojej informacji o orzeczeniu SN w moim
odczuciu powinno ukształtować się mniej więcej w tym kierunku:
1) Powstaje składanka utworów na CC bez NC dobranych specjalnie do
wykorzystania w sklepach, pubach itp.
2) Produkt ten jest na wszelkie możliwe sposoby promowany wśród podmiotów,
które wykorzystują muzykę dla umilania zakupów swoim klientom, ze wskazaniem
na jego: legalność, darmowość i zdolność do generowania dalszej reklamy (CC
jest trendy, itp.)
3) Ewentualny sukces tego skromnego przedsięwzięcia może być dźwignią dla
kolejnych pomysłów (które mogą objąć już utwory na wszelkich licencjach CC,
nie tylko CC bez NC).

[na marginesie, nie wiem, czy ta "drobna" różnica "z NC czy bez NC" nie umyka
nie-prawnikom]

Po drugie, nie mi decydować kogo CC jako organizacja będzie popierać lub
promować, ale tu też należy odróżnić licencjonowanie na CC od organizacji CC.
Creative Hipermarket, czy jakakolwiek inicjatywa stworzenia produktu
składającego się z utworów na CC musi ujawnić, że korzysta z utworów
licencjonowanych właśnie na CC, bo to jest podstawowy walor takiego produktu.
Zatem, siłą rzeczy w jakiś tam sposób będzie wiązana (utożsamiana) z CC jako
organizacją. Niemniej jednak ulotka/plakat/hasło "tu gra CC" ma jak
najbardziej sens. Oczywiście pojawia się problem utożsamiania przez osoby
niewtajemniczone CC jako licencji z CC jako organizacją. Tudzież utożsamiania
tego wszystkiego z komunistami, ale co zrobić?

Pozdrawiam,
Krzysztof Siewicz