cc-pl - Re: [Cc-pl] jeszcze raz NC

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Glazia <agata_glazewska AT yahoo.com>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] jeszcze raz NC
  • Date: Sun, 2 Oct 2005 05:58:10 -0700 (PDT)

wyglada na to, ze na zakupy trzeba sie ubierac w sluchawki i otaczac swoja
muzyka; bylam na
stronie tej firmy tworzacej muzyke dla sklepow
(http://www.imspolska.com.pl/indexf.htm) i trzeba
przyznac, ze liste klietow ma imponujaca (chociaz w zarze jest jeszcze
bezpiecznie); a bardziej
powaznie, po przemysleniu tematu, chcialam sie podzielic pewna watpliwoscia..

wydaje mi sie, ze mowiac o pomysle zastosowania w sklepach/ sieciach
handlowych muzyki na
licencjach cc, mamy do czynienia z pewnym konfliktem;
stosowanie muzyki w celach komercyjnych, tak jak to na razie ma miejsce w
hipermarketach, jest
moim zdaniem manipulacja; swietny tekst z ponizszego artykulu mowi sam za
siebie: "Wiem, ¿e mogê
zostaæ pos±dzony o manipulowanie lud¼mi, jednak proszê zauwa¿yæ, ¿e nie
owijam w bawe³nê."; z
pewnoscia jestesmy w pewnym sensie sami odpowiedzialni za to, czy ulegamy
manipulacji - na
przyklad z powodu niewiedzy; ale bardziej naturlane, mimo wszystko, wydaje mi
sie zalozenie, ze
jestsmy uczciwie traktowani, niz zycie z teoria spisku gdzies w tyle glowy; w
kazdym razie, sadze,
ze uzycie muzyki po to, aby "wp³ywaæ na wielko¶æ zakupów poprzez prowokowanie
silnych reakcji
emocjonalnych" (cyt. ze strony http://www.imspolska.com.pl) to manipulacja i
przedmiotowe
traktowanie ludzi (niezaleznie od efektow tych dzialan);

z drugiej strony, niektore osoby zaintersowane szerzeniem idei cc, chcialyby
wprowadzic do
hipermarketow/ sklepow/ sieci muzyke wolna od restrykcji zwiazanych ze
stosowaniem praw
autorskich; (nie mowie teraz o pubach, fryzjerach itp.); uwazam, ze
przynajmiej w pewnym zakresie
jest to mozliwe, ale: ze wzgledu na funkcje, ktora ma pelnic muzyka w
centrach handlowych, jest
ona specyficznie dobierana; m.in. spelnia kryterium popularnosci, czyli
pochodzi z list przebojow
lub jest selekcjonowana przez specalne programy stowrzone do wyszukiwania
potencjalnych hitow;
trudno bedzie taka muzyke zastapic propozycjami tworcow korzystajacych z
licencji cc, jak zauwazyl
krzysztof siewicz; mozna by sprobowac nadac tej alernatywnej propozycji
muzycznej cechy
poszukiwane przez markety, jednak wtedy nie bedzie to propozycja czysta
etycznie, co bardzo by
moglo zaszkodzic wizerunkowi cc; zwlaszcza, ze cc to idea rewolucyjna takze
pod tym wzgledem, ze w
czasach totalitarnej komercji stawia sobie niekomercyjne priorytety - to jest
moje rozumienie, byc
moze sie myle;

co do miejsc innych niz sklepy, dobor muzyki nikomu chyba nie robi roznicy, o
ile jest to muzyka
przyjemna dla ucha, czyli ma charakter relaksujacy, sprzyjajacy nawiazywaniu
relacji spolecznych
itp.; niedawno w ramach festialu turning sounds, robin minard prezentowal
swoje instalacje
muzyczne, ktore moga byc stosowane na przyklad w czytelniach; dla takich
miejsc (nie-sklepow)
propozycja cc moglaby byc konkurencyjna.

pozdrowienia
agata