cc-pl - Re: [Cc-pl] Krytyka Polityczna, CC, wzor umowy

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Krzysztof Siewicz <siewi AT interia.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] Krytyka Polityczna, CC, wzor umowy
  • Date: Sun, 29 May 2005 11:26:48 +0200

Witam,

> Pierwsza rzecz to prezentacja wlasciwosci
> rozmaitych licencji aby wybrac kilka najbardziej im pasujacych. Tym sie
> zajme sam.

RTFM - http://creativecommons.org/license/ - czy można to jakoś jaśniej
wyrazić?

> Druga rzecz to wzor umowy, ktora beda mogli podpisac z
> autorem, aby uniknac pozniej rozmaitych nieprzyjemnosci, zaskoczen i
> rozczarowan.

KP może wybrać jeden z następujących wariantów:

1. Zwrócić się do swojego prawnika, ponieważ zakres zlecenia wykracza
poza usługi świadczone przez CC :)

2. Skorzystać z tekstów, które już są opublikowane na licencjach CC.
Trzeba przy tym zwracać uwagę, czy licencja nie jest przypadkiem
CC-*-NC, gdyż zewolenie twórcy obejmuje wtedy jedynie użytek
niekomercyjny (zgodnie z definicją zawartą w licencji), więc obawiam
się, że wydrukowanie takiego tekstu w czasopiśmie rozprowadzanym
odpłatnie wymaga negocjacji nowej licencji.

3. Wymagać od autorów tekstów udostępniania ich na licencjach CC. Wtedy,
KP jako jeden z licencjobiorców będzie mogła publikować takie utwory,
gdyż dojdzie do sytuacji takiej jak w pkt 2.

4. Doprowadzać do przeniesienia na KP autorskich praw majątkowych w
zakresie takim, jaki pozwoli na późniejsze udzielanie licencji CC przez
samą KP. Ewentualnie, doprowadzać do zawarcia licencji z autorami
zezwalających na udzielanie sublicencji, które to sublicencje byłyby już
standardowymi licencjami CC. Co do przygotowania umów o przeniesienie
autorskich praw majątkowych lub licencji z autorami patrz pkt 1.

Różnica między przeniesieniem majątkowych praw autorskich, licencją a
sublicencją jest taka jak pomiędzy sprzedażą mieszkania, jego wynajęciem
oraz podnajęciem (ogólnie rzecz biorąc).

Dobrze dobrana licencja CC pozwoli uniknąć konieczności podpisywania
dodatkowej umowy z wydawcą. Weźmy przykład Free Culture - tutaj
podpisanie umowy było konieczne, gdyż książka jest dostępna na licencji
CC-...-NC.

Rozumiem, że KP chce płacić autorom tekstów za publikacje. Przestrzegam
zatem przed pochopnym wypłacaniem wynagrodzenia w sytuacji z pkt 2 i 3
(kwestie podatkowe - licencje CC są nieodpłatne, nie mogą być zatem
tytułem do wypłaty wynagrodzenia autorowi). W takiej sytuacji lepiej
skorzystać z wariantu 4.

Pozdrawiam,
Krzysztof Siewicz

Piekne dziewczyny i samochody... >>> http://link.interia.pl/f188a