cc-pl - [Cc-pl] Przywitanie i pytanie

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Krzysztof Siewicz <siewi AT interia.pl>
  • To: cc-pl AT lists.ibiblio.org
  • Subject: [Cc-pl] Przywitanie i pytanie
  • Date: Sat, 02 Apr 2005 17:58:59 +0200

Witam,

Nazywam sie Krzysztof Siewicz i jestem prawnikiem interesujacym sie wolnym oprogramowaniem, ale tez i ruchem Open Content sensu largo, w pracy naukowej.

Szczerze mowiac, jednym z pomyslow, ktory mi chodzi po glowie jest przetlumaczenie licencji Open Source Software na prawniczy jezyk polski, choc akurat polityka przyjeta przez FSF jest tutaj z gruntu odmienna od polityki CC. (ale to tak na marginesie)

Na 7thguard pojawil sie komentarz-pytanie: "Czy pojawi się tłumaczenie licencji w alternatywnej postaci, np. txt lub html? Czy pojawią się polskie wersje licencji w wersji human-readable?" tudziez "Co to jest to CC i jak sie ma do GPL?". Ponizej moje przemyslenia luzno zwiazane z tymi pytaniami.

1. Czy na gruncie prawa polskiego wystarczajacym bedzie oznaczenie np. strony internetowej znaczkiem CC, dla zwiazania uzytkownika licencja? Byc moze, w ramach ksztaltowania "zwyczajow wystepujacych w obrocie", CC-PL powinna wydac swego rodzaju wiazaca interpretacje, podobnie jak czyni to Eben Moglen opisujac dlaczego logicznie rzecz biorac GPL wiaze kazdego korzystajacego z wolnego oprogramowania wydanego na tej licencji.

2. W przypadku istnienia wersji prawniczej i wersji dla ludzi :), moga nastepowac rozbieznosci interpretacyjne. Skoro za wiazaca uznajemy jedynie tekst prawniczy, to po co w takim razie ten drugi? Widze tu jedynie zrodlo problemow.

3. O ile dwie poprzednie kwestie sa raczej prawniczym szukaniem dziury w calym, to nasuwa mi sie takze problem bardziej praktyczny. Wydaje mi sie, ze w spoleczenstwie Polskim panuje dosc powszechne przekonanie o mozliwosci swobodnego wykorzystania tekstow i innych materialow dostepnych w Internecie. (Nota bene nie jest to zjawisko ograniczone do Internetu - prosze porownac ilosc przypisow w artykulach naukowych publikowanych w Polsce z artykulami amerykanskimi, gdzie niejednokrotnie przypisy kilkakrotnie przekraczaja objetoscia tekst samego artykulu)

Wynikaja z tego dwa wnioski - Po pierwsze, byc moze podstawowa idea CC, jaka jest zwiekszenie obiegu tworczosci przez zmniejszenie ochrony prawnoautorskiej i tak w Polsce (faktycznie, a nie legalnie) jest realizowana. Po drugie, przecietny uzytkownik polski tym bardziej uzna, ze oznaczenie utworu CC oznacza przyzwolenie na zrobienie z nim wszystkiego. Znaczek C > CC > PD jest w tym kontekscie dobrym pomyslem, ale chyba nie wystarczajacym. W szczegolnosci, niewiele osob wie, ze licencje CC to tak naprawde wiele wariantow - czesc z nich daje wiecej, a czesc mniej praw uzytkownikowi.

Innymi slowy - zwolennikow CC czeka w moim mniemaniu ciezka praca edukacyjna, podobna do tej, jaka musza wykonywac czlonkowie ruchu wolnego oprogramowania tlumaczac, ze nie maja nic wspolnego z komunizmem oraz, ze GPL wiaze uzytkownika i nie mozna w zwiazku z tym robic z programem, co sie komu zywnie podoba.

Pozdrawiam,
Krzysztof Siewicz

P.S. Pare dni temu zmienilem swoja strone internetowa ksiewicz.net i rozpoczalem prowadzenie blogu poswieconego prawu wolnego oprogramowania. Zapraszam. Rozwazam udostepnienie artykulow tam zamieszczanych na licencji CC.

Znajdz sobie auto na wiosne! >>> http://link.interia.pl/f186b