cc-pl - Re: [Cc-pl] Pluginy

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Jan Jackowicz-Korczyński <jan.korczynski AT gmail.com>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] Pluginy
  • Date: Sun, 20 Jun 2010 04:13:25 +0200

Mój plan jest taki.
Zrobić komponent to znaczy rozszerzenie w z własną bazą danych i interfejsem administracyjnym, który by zapisywał metadane licencji (tytuł, kod, opis). Tam można będzie zmieścić dowolne licencje nie tylko CC. Do edytora w Joomla dołożyć plugin BUTOON pozwalający na wybranie z listy odpowiedniej licencji. Fizycznie w bazie danych zostaną skojarzone rekordy z daną wybraną licencją i bieżącym dokumentem.
Odpowiednie plugin (również takie są standardowe w Joomla) będzie w treści dokumentu (na jego dole) wyświetlał kod metadanych oraz logo licencji.
Do tego można dorobić moduł (standardowy element wyświetlania określonej treści w CMS Joomla) w dowolnie wybranym miejscu serwisu), który pozwoli przypisać określoną licencję do całego serwisu lub wybranej jego części.

W podobny sposób działa paczka do wyświetlania w treści dokumentów filmów z różnych serwisów filmowych o nazwie : All Video Reloaded
http://extensions.joomla.org/extensions/multimedia/video-players-a-gallery/3955

Takie rozwiązanie można zrobić wielojęzyczne, wystarczy dodać pole wersji językowej.

Zaczęliśmy już z moim uczniem Pawłem Kuptz pracować nad realizacją tego projektu.

Pod koniec jego realizacji poprosimy o komentarze, wsparcie i ewentualnie pomoc w uzupełnieniu bazy wyjściowej rekordów licencji, aby jak najwięcej jej dodać do wersji instalacyjnej.

Jan Jackowicz-Korczyński
e-creative project coordinator

W dniu 19 czerwca 2010 22:40 użytkownik Tomasz Ganicz <polimerek AT gmail.com> napisał:
W dniu 19 czerwca 2010 20:07 użytkownik Krzysztof Trzewiczek
<krzysztof AT trzewiczek.info> napisał:
> Cześć,

> Chodzi mi nie tylko o te programy, które potrafią nadać metadane z
> licencją CC (jak wspomniany plugin do OpenOffice'a - bardzo ładnie robi,
> jak się włącza plik później to na wstępie wyświetla okno dialogowe z
> informacją licencyjną i duzikiem OK - bardzo miłe!), ale też takie,
> które potrafią odczytywać te informacje, jak np. Mozilla z jej pluginem,
> ponoć jest integracja dla Gnome'a i Nautilusa, że w ikonce pliku
> pokazuje ci kółeczko CC, odtwarzacz Banshee ma chyba też możliwość
> pokazywania info o licencji w muzyce.

> [...]

IMHO podchodzisz do problemu od złej strony. Info o licencji jest taką
sama metadatą jak każda inna. Zatem każde oprogramowanie służące do
zarządzania metadanymi (generalnie każdy system bazodanowy) może
posłużyć do zarządzania opisem licencji (nie tylko CC ale każdej
dowolnej). Problemem jest raczej to, że nie istnieje jednolity system
zapisu  metadanych o licencjach - zatem napisanie programu, który by
automatycznie odczytywał metadaną licencyjną z plików ładowanych przez
użytkowników do otwartych systemów CMS może być niewykonalne. W wielu
tych plikach pewnie ta informacja gdzieś siedzi ale w każdy gdzie
indziej i zapisana w inny sposób. Jedyne rozwiązanie to przymusić
użytkownika, który coś ładuje do CMS do podania informacji o licencji
(np: w formularzu combo-box  z rozwijalną listą dozwolonych licencji).

--
Tomek "Polimerek" Ganicz
http://www.ganicz.pl/poli/