cc-pl - Re: [Cc-pl] Ciekawy raport o warunku NC

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: "Piotr Barczak" <piotr AT barczak.pl>
  • To: "'Creative Commons Polska'" <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] Ciekawy raport o warunku NC
  • Date: Tue, 22 Sep 2009 23:44:16 +0200

Zgadzam się z Michałem w kwestii konieczności badania zgodnej woli stron
umowy w przypadku ewentualnego procesu (art. 65 k.c.), co w konsekwencji
powoduje, że nie zgadzam się z Alkiem, że "licencja polska, tak jak
wszystkie inne wersje lokalne, trzyma się wspólnie uzgodnionego wzoru - nie
ma tu więc miejsca na nasze własne interpretacje, jeśli wychodzą one poza
proste dostosowanie licencji do polskich warunków."

Otóż Alku, w warunkach polskich dla sądu kluczowa będzie właśnie "własna
interpretacja", przede wszystkim udzielającego licencji, ale też
licencjobiorcy.

Inna sprawa, że w praktyce doprowadziłoby to prawdopodobnie do absurdalnej
sytuacji, w której sąd badałby zgodną wolę stron umowy zawartej według
wzoru, którego żadna ze stron nie czytała i nie zna jego treści (nie sądzę
bowiem, żeby udzielający licencji wiedział o niej coś więcej niż to, że jest
"non commercial" i że "Nie wolno używać tego utworu do celów komercyjnych").
Do tego, w warunkach polskich, sąd rozumiejący sprawę jeszcze mniej niż

Natomiast - odnośnie argumentów Michała - nie jestem przekonany co do
dopuszczalności, czy raczej popularności, korzystania z utworu na licencji
NC "na stronie popularyzującej nieodpłatnie "cośtam" niehandlowego, nawet,
jeśli na stronie są jakieś banery reklamowe". A to dlatego, że uzyskiwanie
przychodów z działalności reklamowej nawet dla organizacji non-profit będzie
zawsze działalnością gospodarczą. Trudno raczej bronić tezy, że jest to
działalność statutowa. W konsekwencji dochodzimy do sytuacji, w której jako
niekomercyjną musielibyśmy uznać działalność gospodarczą prowadzoną za
wynagrodzeniem tylko na tej podstawie, że uzyskane środki przeznaczone
zostaną na cele statutowe. W świetle treści umowy, moim zdaniem, teza nie do
obrony.

Pozostaje więc tylko podany wcześniej przykład przekazywania wszelkich
przychodów "na PCK", o ile stronę prowadzi osoba fizyczna (lub tzw.
stowarzyszenie zwykłe). Raczej wąska grupa docelowa...

Pozdrawiam,
pb