cc-pl - Re: [Cc-pl] p2p - rozmowa z autorem

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Jakub Chwalba <jakub.chwalba AT op.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] p2p - rozmowa z autorem
  • Date: Mon, 20 Nov 2006 18:42:56 +0100

Cześć,
Jak już zacząłem w tym wątku to jeszcze kilka uwag.

> [...]

S> kilku książek, na tematy sieci p2p i piractwa. Postanowiłem
S> przy tej okazji zapytać go, co sądzi na ten temat.
S> No i muszę przyznać, że trochę to stoi w sprzeczności z tym,
S> co niektórzy tutaj chcieliby sądzić na temat zdania autorów ;-J
S> Dlatego też poniżej zamieszczam fragment z tej rozmowy.

S> ==================================================
S> S: Ostatnio jest dużo szumu wokół sieci p2p ;-)
S> D: Konkretnie to wysuwa się zarzuty pod adresem użytkowników
S> sieci p2p [typu eMule], że są "złodziejami" i "okradają autorów",
S> gdy ściągają muzykę/filmy na własny użytek [nie do sprzedaży].

Otóż, nie, nie wysuwa się takich zarzutów a jeśli się zdarzy to wynika
z niewiedzy. Ściąganie jest zgodne z polskim prawem!
Niezgodne jest udostępnianie.
I to udostępnianie jest kradzieżą o czym niżej i nie jest to żadne
oszczerstwo.
W poprzednim moim mailu napisałem Wam dokładnie co jest zgodne z
polskim prawem a co nie.Gwarantuje że dokładniejszej analizy stanu
prawnego w przełożeniu na p2p nie znajdziecie.Gdyby się Wam chciało
przeczytać to
przynajmniej byście wiedzieli, a tak tylko krzyczycie sami nie wiedząc
o czym.

S> D: Powinni pozwać tego, co to gada, o oszczerstwo i zniesławienie,
S> albo naruszenie dóbr osobistych LOL! :-D
S> D: Chyba że to gada jakiś koncern, co ma kupę forsy na prawników,
S> to wtedy lepiej siedzieć cicho o.O
S> S: No właśnie im się tu chyba myli z kradzieżą mienia materialnego.
S> S: Można ukraść komuś samochód i wtedy on sobie już nie pojeździ.
S> S: Ale jak można mówić o kradzieży, gdy właściciel nadal ma swój
S> film/muzykę/książkę? :-P

Nieamowite!! Ostatnio na liście CC odkryto Ameryke!! Nie można ukraść
czegoś niematerialnego!Brawo.Ktoś przytoczył nawet kodeks
karny. Nie można ukraść autorowi jego utworu bo dalej go ma. To bardzo
błyskotliwe.
Jak zapewne wiecie czasem używamy słów w ich potocznym rozumieniu albo
w lekkiej przenośni. "Nie da się ukraść utworu", "kradzież to
nieodpowiednie słowo" to niezbyt głębokie myśli.
Słowo "kradzież" nie jest tu używane w znaczeniu jakie nadaje mu kk, czy
w znaczeniu w jakim używamy go na codzień. To pewna przenośnia.

Ludzie mają problemy z odróżnieniem dobra od zła, naruszenia prawa od
nienaruszenia. Niestety pojęcie "naruszenie praw autorskich" nie ma
zbyt pejoratywnego znaczenia wsród korzystających z sieci p2p.Większość
zaślepiona chyba wygodą i niskimi kosztami dostępu do utworów nie
widzi w udostępnianiu niczego złego.
Dla tych właśnie osób, które mają problemy z odróżnieniem dobrego od złego
zaczęto używać słowa kradzież, żeby zaakctenować naganny charakter tego
działania.
Na dodatek "kradzież" ta nie polega na kradzieży utworu tylko na kradzieży
uprawnienia.
A jak to wygląda?
Otóż jak pisałem w poprzednim moim mailu ŚCIĄGAĆ MOŻNA (co do zasady),
przynajmniej z punktu widzenia prawa. Nie wolno rozpowszechniać
utworów bez zgody osoby uprawnionej.
Prawo do rozpowszechniania utworu to uprawnienie, które jest
przy autorze z racji tego że utwór stworzył i to autor decyduje
jak rozpowszechni swój utwór(prawa autorskie). Może go wogóle nikomu nie
pokazać i wrzucić do szuflady,albo może wrzucić do sieci np.
na licencji CC. Decyzja o sposobie rozpowszechnienia to jest
jego wyłączne uprawnienie.
Jeśli jakiś palant bez zgody autora wrzuca np muzykę do sieci to
wówczas KRADNIE MU JEGO PRAWO (oczywiście wciąż mówimy o kradzieży w
lekkiej przenośni, można by użuyć odbiera prawo albo wykonuje nie
swoje prawo,dla próby poruszenia sumienia lepsza jest jednak "kradzież")!
Prawo do podjęcia decyzji o udostępnieniu w sieci p2p, które jest przy
tym autorze właśnie dlatego, że jest autorem
a nie przy jakimś palancie, który wrzuca to do sieci.
Jeśli ów palant to udostępni to kradnie prawo (ono się konsumuje,
chyba nie ma wątpliwości, że jak ktoś podejmie decyzje o wrzuceniu
utworu do sieci to autor nie może już tej decyzji podjąć).
To jest uprawnienie takie jak każde inne,którego nie można drugiej
osobie ot tak zabrać.
Jestem właścicielem domu (wiem że to nie to samo) mam wiele uprawnień,
w tym prawo do spalenia mojego domu,to jak przyjdzie sąsiad i spali mi dom
to będzie ok? Nie będzie ok, nie tylko ze względu na straty
materialne ale ze względu na naruszenie mojego prawa własności w tym
uprawnienia do jej zniszczenia.
Jestem właścicielem domu - nie możesz w nim mieszkać bez mojej zgody.
Jak zamieszkasz to naruszysz, co w tym skomplikowanego?

S> D: Poza tym w róznych krajach różnie się patrzy na prawa autorskie
S> i trzeba by prześledzić różne przepisy z tym związane.
S> S: No jak narazie wiem że w Kanadzie takie używanie sieci p2p
S> traktują na zasadach dozwolonego użytku własnego.
S> S: Ludzie wygrywają procesy, jak się ich nazywa piratami :-P
W Polsce piratem jest każdy kto udostępnia utwory chronione prawem
autorskim.

> [...]
S> leży ona w portfelu i na nic ją nie wydaję ;-D
S> D: Ja bym się cieszył jakby moją ksiązkę piraci rozprowadzili w
S> milionie egzemplarzy LOL!
S> S: Hehehe ;-D A nie bałbyś się, że wtedy mniej ludzi ją qpi? ;-)
S> S: Bo ja myślę, że gdyby nie było p2p, to ci co ich nie stać, to
S> i tak by nie qpili :-P i wtedy mają lipę ;-P
S> D: Nie bałbym się z kilku powodów ;-)
S> S: Jakich?
S> S: Bo to chyba najczęstszy zarzut :-P Więc chętnie poznałbym zdanie
S> autora wielu książek ;-D
S> D: Po pierwsze: dostaję z tego takie grosze, że strata niewielka.
S: ;->> No to ciekawe co na to ludzie, którzy z książek potrafią wyżyć...
S> S: Ale wtedy z kolei chyba nie zrobi im róznicy, czy będą mieć
S> alufelgi w Porshe, czy nie :-P

Owszem tylko czemu Ty widzisz wszystko na czarno i biało.Albo jest
Twój kolega autor kilku książek,który na nich nie zarabia albo autor
właściciel Porsche, a co np z polskim pracownikami naukowymi, którzy
niewiele zarabiają a książki, których piszą kilka w życiu są dla nich
zbawiennym nieraz źródłem gotówki.
Zresztą nie ważne ile ktoś zarabia. Ma prawo - prawo wyłączne i wara
innym o tego prawa. To autor podejmuje decyzje jak udostepnia utwór.

S> D: Więc byłby to dla mnie zysk, bo gdybym coś kolejnego napisał
S> i podparł to tym, że moją poprzednią ksiązkę piraci rozprowadzili
S> w milonie egzemplarzy, to by się bili o nią i dostałbym lepsze
S> warunki :-D Więc zarobił bym konkretną kasę.
S> S: Muehehehe ;-D Geniusz zbrodni! ;-D
S> D: Po trzecie: jakby się ludziom podobała, to dzięki temu, że
S> wiedzieli by, że taka książka wogóle jest, i że jest dobra, to
S> więcej egzemplarzy by zeszło :-D
S> D: Więc miałbym i zysk dzięki spiratowanej książce ;-)

Świetnie, z tym że jak autor wyraża zgodę na piracenie to nie jest
piracenie tylko licencja niewyłączna :)
Zresztą po co piracić jak można wydać na liencji CC? Nie mogłeś zweryfikować
wypowiedzi kolegi autora wielu książek zanim wysłałeś to na grupę?
To wogóle nie ma znaczenia dla dyskusji o p2p. Jeśli autor chce sam
rozpowszechnic to zawsze może to zrobić. Jest to niewątpliwa zaleta
p2p, tylko że procent takich utworów w stosunku do tych, które zostały
umieszczone w sieci z naruszeniem prawa jest żaden.

S> S: No z tym też się zgodzę. Bo są tacy co nie qpią jak nie upewnią
S> się, że warto.
S> S: Są też tacy, co nie lubią czytać z ekranu [bo np. ekranu nie
S> zabiorą ze sobą do kibla ;-D].
S> D: I satysfakcję, że moja wiedza trafiła pod strzechy :-D
S> D: Czyli jako autor miałbym z tego masę korzyści, darmową promocję,
S> i to na dużą skalę ;-)
S> S: No to myślisz podobnie jak Lessig [ten od książki "Wolna kultura"].

Niestety ani Ty ani kolega autor kilku książek nie myślicie jak
Lessig.Zresztą diabli wiedzą o czym myślicie bo raz jest o piraceniu a
raz jest o CC.
Dla Lessiga najważniejszy jest twórca, dlatego są licencje CC. Ale
decyzja o skorzystaniu z licencji CC, należy do twórcy.Lessig nie
zachęca do piracenia tylko do wydawania na licencjach CC.I daje
twórcy wybór, nie kwestionując jego prawa do wydania na normalnej
licencji.

> [...]
S> S: "Zrobił kopię sąsiadowi, więc straciłem kolejne 50zł, bo już
S> sąsiadowi nie sprzedam!"
S> D: To nie jest tak. Tak sądy nie podchodzą. Ogólnie zależy to od
S> siędziego i kto skarży i jakie ma papugi ;-)
S> S: Takich "potencjalnych klientów" i "potencjalnych strat" to można
S> sobie naliczyć wpiździec, bo jak plik trafi do sieci to już nikt
S> tego nie zatrzyma.
S> S: Jeden drugiemu poda i już Kononowicza zna co drugi polak ;-P
S> D: Taa.. Nie wychodziłem dziś z domu, więc nie przechodziłem na
S> czerwonym świetle, zarobiłem 500 zł na mandacie :-D

Następna niesamowita rzecz. Ciągle usiłujecie usprawiedliwiać szkodę
jaką wyrządzają p2p jakimiś ich drobnymi pozytywnymi aspektami.
Wiadomo, że jak sie wrzuci plik do sieci to idzieee i się tego nie
zatrzyma i że z pomocą sieci można rozpowszechnić byle szajs, którego
normalnie nikt by nie kupił.No i co z tego? Kolega pisarz, który napisał kilka
już książek i chciałby aby jego książka rozeszła się w milionie
egzemplarzy może to zrobić!!Może ją wydać na licencji CC albo
jakiejkolwiek innej i wrzucić do sieci - to nie dotyka wogóle problemu
p2p.
Problem jest wtedy gdy ktoś podejmie decyzję za kolegę pisarza.Może
zapytasz go czy w sytuacji, którą tutaj opisujesz, po tym jak jego
ksiażka rozeszłaby się w milionie egzemplarzy i następną chciałby
wydać normalnie, wydawca dałby mu niezłą kasę płatną od
sprzedanego egzemplarza a na drugi dzień po wydaniu świat ściągał by
jego "bestseller" w pdfie bo jakiś palant w nocy książke zeskanował i
udostępnił, to czy kolega pisarz byłby szczęśliwy, że ktoś zniweczył
jego decyzję o wydaniu książki drukiem?
To, że jeden "autor" cieszy sie że jego książka rozeszłaby się w
internecie, nie znaczy że wszyscy tak uważają.
Ciekawe co na ten temat sądzi np. Kazik, który swego czasu kiedy
jeszcze nie było mp3 i p2p tylko stadiony dziesięciolecia, inne
giełdy i zwykłe piractwo pisał na swoich płytach: "kto kupuje płyty od
złodzieja jest
k...sem i niech s....dala" (przepraszam za wulgarny cytat). Myślę że
dzisiaj Kazikowe ostrzeżenie powinno brzmieć: kto udostępnia utwory w
sieciach p2p "jest k...sem i niech s....dala" (przepraszam za
ponowienie wulgarnego cytatu).
Ciekawe co by na ten temat powiedzieli Szymoborska, Davis, Sapkowski?
"Co Pan/Pani na to żeby na drugi dzień po wydaniu Pańskiej książki
ukazała się ona w sieciach p2p w formacie pdf? Oczywiście nie zarobi
Pan/Pani na niej wiele ale proszę się nie przejmować, sieci p2p są
świetne bo dzięki nim będzie Pan/Pani sławny/a" .

Twój kolega autor kilku książek nie jest reprezentatywnym przedstawicielem
twórców.

Pozdrowienia,
Jakub Chwalba